• تاریخ انتشار : شنبه 15 اردیبهشت 1403 - 0:54
  • کد خبر : 1648
  • چاپ خبر
یاداشت
یادداشت؛

کرونای سوانح رانندگی در بوکان

مدیران شهرستانی نیاز آست با برنامه ریزی و بسیج همه داشته های موجود شهرستان ویروس منحوس کرونای جاده ای از بوکان را ریشه کن یا کنترل کنند.

 
 یادداشت/ این روزها و تنها بعد از چند روز از خبر خوشحال‌کننده مدیران بوکانی نسبت به کاهش سوانح رانندگی تیر برق‌های معابر این شهر دوباره پر شده از آگاهی ترحیم ناشی از تصادفات.
 
 تصادفاتی که جدای از مرگ و هجران عزیزترین کسان برای خانواده‌ها صدمات جبران‌ناپذیری نیز بر پیکره اجتماع می‌زند تا جای که برای برون‌رفت از آن به سال‌ها تلاش و صرف هزینه‌های چند ده‌میلیاردی لازم است.
 
 هر روزه فضای رسانهٔ و مجازی بوکان اخبار مختلفی از حوادث رانندگی برون و درون‌شهری را منتشر می‌کنند که نشان از حجم گسترده این سوانح در این شهرستان است.
 
 با نگاهی به داده‌های موجود هم اکنون ۸۹۰ کیلومتر راه اصلی و فرعی در حوزه استحفاظی بوکان وجود دارد که روزانه هزاران تردد در آنان صورت می‌گیرد تا جابه‌جای مردم از مبدأ به مقصد آسان شود.
 
 هر چند در میان این هزاران تردد در روز، گاها و به علت‌های مختلف شاهد حوادث تلخ و دردناکی هستیم که لطمات جبران‌ناپذیری را به پیکره اجتماعی این شهرستان وارد می‌کند.
 
 بر اساس آمار رسمی نهادهای درگیر در تصادفات، سه عامل «نوع رانندگی»، «شرایط و کیفیت جاده‌ها» و «ایمنی و کیفیت خودروها» در راه‌های مواصلاتی این شهرستان، همچون بسیاری از نقاط کشور مهم‌ترین عنصرهای اصلی تعیین‌کننده در بروز سوانح خودرویی به شمار می‌روند.
 
 از ۸۹۰ کیلومتر راه مواصلاتی در حوزه استحفاظی بوکان کمتر از ۳۰ کیلومتر آن دارای استانداردهای حداقلی برای تردد ماشین‌های عبوری می‌باشد که این مهم به تنهای نشان از وضعیت وخیم جاده‌های این شهرستان است.
 
 هرچند احداث و استانداردسازی راه‌های مواصلاتی بوکان نیاز به بودجه‌های کلان دارد؛ اما بی‌تردید با وضعیت اقتصادی کشور تصویب چنین بودجه‌های در این برهه از زمان غیرممکن یا بسیار نادر است هرچند مدیران شهرستانی می‌توانند با رایزنی‌های گسترده حداقل‌ها را برای استانداردسازی و ایمن‌سازی این شاه‌رگ‌های حیاتی شهر بوکان جذب کنند که در کاهش سوانح رانندگی می‌تواند تأثیر قابل‌توجهی داشته باشد.
 
 بر اساس داده‌های رسمی تأثیر رانندگی‌های غیر ایمن در سوانح رانندگی در سطح راه‌های بوکان بیش از ۴۵ درصد است.
 
 عدم فرهنگ‌سازی در چگونگی یک رانندگی ایمن در جاده‌های غیراستاندارد، خود نیاز به تمرین و دقت و عکس‌العمل‌های به‌موقع دارد که متأسفانه در بسیاری از حوادث جاده‌ای بوکان شاهد عدم آشنایی رانندگان به این سه نکته مهم هستیم.
 
 سبقت‌های غیرمجاز و عدم آشنایی با کنترل خودرو هنگام بروز سوانح از مهم‌ترین خطاهای انسانی در حوادث رانندگی جاده‌های مواصلاتی بوکان هستند که بی‌تردید برای برون‌رفت از آن نیاز به برگزاری کلاس‌های متعدد قبل از دریافت گواهینامه و همچنین فرهنگ‌سازی در حوزه یک رانندگی ایمن به‌ویژه برای نسل جوان هستیم.
 
 طی سال‌های گذشته و با گسترش فضای مجازی در بوکان هیچگاه شاهد یک‌روند مثبت، استاندارد و ادامه دار برای تبلیغ فرهنگ‌سازی در حوزه رانندگی در رسانه‌های این شهر نبودیم که این مهم به‌تنهایی می‌تواند نقش ویژه‌ای در وضعیت منفی و مثبت سوانح رانندگی این شهرستان داشته باشد.
 
 جدای از عدم راه‌های استاندارد و خطاهای انسانی در بروز حوادث رانندگی خودروهای بی‌کیفیت نیز نقش ویژه‌ای در تصادفات رخ‌داده در جاده‌های این شهرستان دارند.
 
 هرچند وجود خودروهای بی‌کیفیت تنها به شهر بوکان ختم نمی‌شود، اما به علت‌های مختلف همچون وضعیت اقتصادی ساکنین این شهرستان و دیگر شهرهای هم‌جوار، مردم تنها توان خرید خودروهای ارزان و بی‌کیفیت را دارند که همین مورد می‌تواند علت استفاده از خودروهای ناایمن در این منطقه را نمایان کند.
 
 ترمیم وضعیت معیشتی مردم با ایجاد اشتغال پایدار بی‌تردید می‌تواند نقش ویژه‌ای در کاهش تردد خودروهای بی‌کیفیت در راه‌های مواصلاتی بوکان داشته باشد.
 
 هرچند نباید تأثیر مسئولان بر حوادث رانندگی را در سطح شهرستان نادیده گرفت، زیرا در هر سه عنصر ذکر شده مدیران بوکانی نقش دارد و می‌توانند با ارائه برنامه‌های قابل‌اجرا از بروز حوادث رانندگی جلوگیری کنند.
 
 اکنون و با پایان همه‌گیری ویروس منحوس کرونا، این مرگ‌ومیرهای ناشی از حوادث رانندگی است که جان همشهریان بوکانی را می‌گیرد و جدای از خسارت‌های جانی و مالی تأثیرات منفی بسیاری را نیز بر جامعه وارد می‌کند.
 
 مدیران و دستگاه‌های مرتبط در سطح شهرستان باید با همان همت و به‌کارگیری تجربه مهار کرونا، تلاش برای کاهش تلفات سوانح رانندگی را به‌عنوان یک تکلیف ببینند و در این راه با همان عزم حضور در سایر بخش‌های علمی و فنّاورانه، با به صف کردن همه امکانات و استفاده از توان جوانان خلاق پای‌کار بیایند تا شاهد کاهش این سوانح تلخ و دردناک در راه‌های مواصلاتی برون و درون‌شهری بوکان باشیم.

به قلم ژورنالیست ایرانی
روزنامه نگار و ستون نویس
انتهای خبر

لینک کوتاه

برچسب ها

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

20 + هفده =