• تاریخ انتشار : دوشنبه 10 اردیبهشت 1403 - 0:13
  • کد خبر : 1569
  • چاپ خبر
بوکان
مسئول انجمن حمایت از بیماران سلیاکی در بوکان؛

ّبیماری سلیاک همانند کوه یخ شناور در آب است

مسئول انجمن حمایت از بیماران سلیاکی در بوکان تشخیص بیماری را در ابتدا بسیار سخت دانست و آن را به کوه یخ شناور در آب تشبیه کرد.

به گزارش خبرنگار سرویس سلامت بوکان‌هه‌وال؛ در این همایش مسئول کانون حمایت از بیماران سلیاک بوکان در سخنانی ضمن ابراز امیدواری در خصوص برگزاری چنین همایش‌های گفت: بی‌تردید برگزاری این گونه همایش‌ها می‌تواند دغدغه‌های بیماران مبتلا به سلیاک و خانواده‌های آنان را به‌واسطه آگاهی بیشتر برطرف کند.
 
 طاهر امینی با بیان اینکه بیماری سلیاک و بیماری‌های ناشی از گلوتن در عصر معاصر بنا به دلایل متعدد به مسئله مهمی در جامعه تبدیل شده افزود: در کشور ما نیز طی یک دهه گذشته این بیماری به دلایل مختلف از جمله گستردگی آن بیش از گذشته موردتوجه جامعه قرار گرفته است.
 
 وی سلیاک را یک بیماری مرموز و پیچیده توصیف کرد و گفت: بر اساس داده‌های علمی جهانی امروزه بیماری سلیاک به‌شدت در حال گسترش است و متأسفانه در بسیاری از موارد تشخیص این بیماری به‌سختی صورت می‌گیرد.
 
امینی بیان کرد: متأسفانه همان‌طور که عنوان شد تشخیص این بیماری در ابتدا بسیار سخت است تا جای که در زمان محرز شدن آن، بخش‌های زیادی از پرزهای روده به‌صورت برگشت‌ناپذیری آسیب خورده‌اند.
 
 این کارشناس بیماری سلیاک در بوکان عنوان کرد: بنابراین آگاهی درباره پیشگیری از این بیماری در سطوح عمومی و سطوح پزشکی از اهمیت زیادی برخوردار است که رسانه در این مهم نقش بسیار پررنگی دارد.
 
 طاهر امینی با بیان اینکه بسیاری از افراد برای توصیف این بیماری از مدل کوه یخ استفاده می‌کنند، افزود: وقتی در یک اقیانوس یک کوه یخی دیده می‌شود، به این معنا است که بخش بسیار بزرگ‌تری از این کوه در زیر آب وجود دارد، در مورد بیماری سلیاک نیز این مثال صدق می‌کند و آنچه که در مورد پیشگیری، تشخیص و درمان بیماری سلیاک دیده می‌شود تنها بخش قلیلی از کل سناریوی جمعیتی ماست.
 
 امینی تصریح کرد: اهمیت تشخیص زودهنگام بیماری سلیاک، سبب می‌شود در بسیاری از بیمارانی که به مراکز درمانی مراجعه می‌کنند، می‌توان امیدوار بود که هنوز تغییرات برگشت‌ناپذیر اتفاق نیفتاده است.
 
 طاهر امینی در ادامه بهترین راه پیشگیری از بیماری سلیاک رو تغذیه مناسب دانست و عنوان کرد: با اتخاذ یک پرهیزانه غذایی و الگوی مناسب برای زندگی می‌توان از بخش زیادی از مشکلات ناشی از این بیماری جلوگیری کرد.
 
 در ادامه این همایش یک‌روزه مطالبی علمی پیرامون علائم بالینی سلیاک، نقش سازمان‌های مردم‌نهاد شناسایی مبتلایان به این بیماری، چگونگی حمایت از مبتلایان به این بیماری و تغذیه درست و اصولی توسط کارشناسان و پزشکان بوکانی ارائه شد.
 
 سلیاک” نوعی حساسیت به ماده غذایی” گلوتن ” است که باعث بروز بیماری‌های گوارشی، عصبی و حتی سرطان‌های گوارشی می‌شود و مصرف مواد غذایی که در آن از گندم و جو استفاده شده است برای مبتلایان به این بیماری مضر و مخاطره سازه می‌باشد.
 
 گفتنی است مبتلایان به بیماری سلیاک باید از خوردن هرگونه مواد غذایی که در آن از آرد گندم یا جو استفاده شده خودداری کنند، اما به دلیل گرانی مواد غذایی جایگزین اکثر مبتلایان به این بیماری که وضعیت اقتصادی مناسبی ندارند، با مشکلات متعدد تغذیه‌ای مواجه می‌باشند.
 
 در شهرستان بوکان ۵۰۰ خانوار به تعداد ۲ هزار و ۵۰۰ نفر مبتلا به بیماری هستند و بیشترین آمار را در استاندارد.

انتهای خبر

لینک کوتاه

برچسب ها

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

پنج − 1 =