• تاریخ انتشار : یکشنبه 2 اردیبهشت 1403 - 6:32
  • کد خبر : 1481
  • چاپ خبر
یاداشت
حاشیه نگاری های یک خبرنگار

همایشی که بوکان را سربلند کرد

با اتمام همایش تجلیل از مفاخر موسیقی، در بوکان هنرمندان و مردم این شهر برای میزبانی و اجرای چنین برنامه ای خود دا سربلند می دانند

به گزارش خبرنگار سرویس هنر و ادبیات بوکان‌هه‌وال؛ شب پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ را به گواه عاشقان هنر موسیقی کوردی می‌توان یکی از ماندگارترین روزهای فرهنگ و هنر در شیراز کردستان بوکان دانست.
 
 همایشی که طی آن از ۱۱ اسطوره بی‌بدیل موسیقی کوردی در حوزه‌های آواز، موسیقی محلی و نوازندگی که با برنامه‌ریزی درست و علمی طبق استانداردهای بین‌المللی تجلیل به عمل آمد.
 
سابقه منفی برگزاری چنین برنامه‌های به علت‌های گوناگون همچون عدم شفافیت مالی، بی‌نظمی‌های گسترده در حین اجرا، بی‌برنامگی اجراکنندگان و دهه‌ها مورد دیگر که در این جستار نمی‌گنجد اجرای چنین همایشی را نیز نزد افکار عمومی با تردید روبه‌رو کرده بود، اما تلاش برگزارکنندگان این همایش سبب تغییر دیدگاه جامعه هنر، مردم و حتی مدیران ارشد شهرستانی شد.
 
 بی‌تردید برگزاری چنین رویدادی که با نظم و دیسیپلین بی‌نظیری همراه بود، راه را برای میزبانی شیراز کردستان از همایش‌های کشوری و حتی بین‌المللی باز کرد.
 
 اجرای پنل اول برنامه با موضوع نقش و تأثیر موسیقی‌دانان بوکانی بر دیگر نواحی کردستان که با حضور جمع کثیری از عاشقان این هنر برگزار شد بی‌تردید نقطه عطف و تاریخی در این شهرستان بود.
 
 حذف دقایق مرده از برنامه، دو سخنرانی کوتاه و پخش فیلمی یک‌ساعته از زندگی‌نامه مفاخر موسیقی این شهر همچون حسن زیرک، عبه درژه، قاله مره، علی خندان، حمه جان، حمه آمان، علی‌کردار، عبه چکول، اسماعیل آغای چوگالی، سلطان محمدی و ابراهیم فتاحی و در پایان هنرنمایی ارکسترسمفونیک بوکان این برنامه را به یکی از استانداردترین همایش‌ها رر سطح منطقه تبدیل کرده بود.
 
 چهره رضایت بر لب تمام حاضرین در سالن از فرماندار و نماینده منتخب گرفته تا مردم عادی نقش بسته بود و آیت یعنی بوکان توانایی اجرای برگزاری برنامه‌های به‌مراتب مهم‌تر در سطح کشور را نیز دارد.
 بی شک اجرای چنین برنامه‌ها و همایش‌های می‌تواند تأثیر مستقیمی بر فرهنگ یک منطقه داشته باشد.
 هرچند در این میان لازم است مدیران شهرستانی برای چنین همایش‌های بدون چشم داشت همچون برگزارکنندگان آن پای‌کار باشند تا شاهد اجرای میزبانی از برنامه‌های منطقه‌ای و کشوری نیز باشیم.
 
 بی‌تردید می‌طلبد ازاین‌پس هر ساله شاهد برگزاری چنین برنامه‌های استانداردی در سطح بوکان برای گرامی داشت و تجلیل از هنرمندان فقید این خطه از سرزمین عزیزمان ایران در حوزه‌های مختلف نیز باشیم.
 
هرچند تنها نکته منفی آن عدم از دعوت رسانه‌های مهم شهری برای پوشش خبری مراسم بود؛ اما نباید انعکاس خبری چنین همایشی را به اختلافات سلیقه‌ای و تنگ‌نظری تبدیل کرد.

با چنین پتانسیل بی نظیری امید است با مسئولیت پذیری مدیران و ایجاد دغدغه فرهنگی و هنری و پاسداشت بزرگان این شهرستان گامی مهم در شناساندن چهره‌های ماندگار به نسل های بعدی را بردارند.

لینک کوتاه

برچسب ها

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

پانزده − یک =