• تاریخ انتشار : سه شنبه 11 اردیبهشت 1403 - 1:29
  • کد خبر : 1581
  • چاپ خبر
بوکان
سرپرست شهرداری بوکان:

عدالت عمرانی اولویت شهرداری، در سال جاری

سرپرست شهرداری بوکان عدالت عمرانی در نقاط مختلف شهر را از اولویت‌های این شهرداری در سال جاری عنوان کرد.

به گزارش خبرنگار سرویس اجتماعی بوکان‌هه‌وال؛ با آغاز فصل عمرانی در شهر بوکان خبرنگار ما گفتگوی اختصاصی با سرپرست شهرداری سومین شهر پرجمعیت استان آذربایجان غربی انجام داده تا پیگیر برنامه‌های آن برای آبادانی عروس شهرهای ایران باشد.
 
 امیراحمدی در ابتدای این گفتگو با اشاره به برنامه‌های این شهرداری در حوزه مبلمان و زیباسازی شهری گفت: با تشکیل نخستین کارگروه زیباسازی فضا و منظر شهری و نیز دعوت از مجسمه‌سازان و طراحان بوکانی امید است که در آینده نزدیک شاهد تغییر جدی در حوزه زیباسازی بوکان باشیم.
 
 وی ادامه داد: اولین اقدام در این راستا ساخت و نصب تندیس شاعر پرآوازه بوکانی استاد حقیقی بود که روز دوشنبه شاهد نصب آن در موزه مفاخر بوکان بودیم.
 
 سرپرست شهرداری بوکان با اشاره به وضعیت چهره شهری از لحاظ زیبایی و روح شهری اظهار کرد: در خصوص زیباسازی اقدامات کلانی انجام نگرفته و بایستی بسیار بیشتر در این زمینه فعال بود.
 
 وی همچنین در ادامه افزود: کلیه اقدامات و طرح‌های اجرایی در خصوص زیباسازی بایستی از قبل به‌صورت فراخوان داده شده تا طرح‌های کارشناسی شده و برتر کلیه طراحان و هنرمندان اجرا و از ظرفیت آنان بهره گرفته شود.
 
 احمدی تصریح کرد: نصب سردیس و پیکره ماموستا حقیقی، مقبل هنرپژوه، ساخت و نصب المان‌های جدید در معابر شهری، ساماندهی میدان اسکندری از جمله مواردی است که در آینده نزدیک شاهد عملیاتی‌شدن آنها خواهیم بود.
 
 سرپرست شهرداری بوکان در خصوص ترافیک شهری نیز گفت: متأسفانه به علت‌های مختلف همچون نبود پارکینگ کافی، عرض کم خیابان‌ها، عدم اتمام رینگ‌های مهم ساحلی، سی‌متری نالشکینه و کمربندی شاهد حجم بالای ترافیک در سطح خیابان‌های شهر هستیم.
 امیراحمدی عنوان کرد: مهم‌ترین برنامه شهرداری تلاش برای اتمام دو رینگ ساحلی و سی‌متری نالشکینه برای کاهش بار ترافیک در معابر اصلی شهر است.
 وی تصریح کرد: هر چند تا اتمام دو رینگ شرقی و غربی بوکان نیاز به برنامه‌های کوتاه‌مدت برای کاهش بار ترافیکی خیابان انقلاب هستیم که مهم‌ترین آن استفاده از پاکبان است.
 
 احمدی بیان کرد: شهرداری به دنبال برقراری انضباط در پارک، عدالت در محل توقف و پارک صحیح خودرو در معابر شهری
 
 سرپرست شهرداری بوکان ادامه داد: این شهرداری از ابتدای هفته جاری عملیات خط‌کشی معابر و نصب تابلوی پارکبانی جهت تعیین محل برای پارک خودروهای همشهریان را در بیش از پانزده معبر اصلی و پرتردد سطح شهر آغاز کرده است.
 
 امیراحمدی سرپرست شهرداری بوکان دراین‌خصوص اظهار کرد: این امر باهدف برقراری انضباط در پارک خودرو، عدالت در محل توقف، پارک صحیح خودرو و نیز ساماندهی پارک حاشیهٔ در معابر شهری صورت پذیرفته و با اجرای طرح پارکبانی به دنبال تحقق این اهداف هستیم.
 
 سرپرست شهرداری همچنین تصریح کرد: پس از آماده‌سازی کامل معابر موردنظر به‌زودی آگهی و فراخوان‌های لازمه از سوی این شهرداری جهت انتخاب پیمانکار و آغاز بکار طرح پارکبانی نیز صورت خواهد گرفت.
 
 وی گفت: همچنین اشتغال‌زایی مستقیم برای بیش از سی نفر نیز از دیگر موارد موردنظر در اجرای این طرح خواهد بود.
 
 امیراحمدی در بخش دیگری از گفتگوی خود با اشاره به تلاش این شهرداری برای افزایش سرانه فضای سبز شهری عنوان کرد: یکی از مهم‌ترین پروژه‌های شهرداری ساخت و احداث پارک نالشکینه می‌باشد که فاز اول آن در حال اجرا است و با بهره‌برداری از آن شاهد افزایش سرانه فضای سبز در سطح بوکان خواهیم بود.
 
 وی با اشاره به اقدامات فعلی شهرداری در پارک نالشکینه تصریح کرد: تلاش برای افزایش و ساخت راه دسترسی جدید به قله نالشکینه از بخش شرقی آن مشرف به شهرک فرهنگیان یکی از برنامه‌های مهم شهرداری است.
 
 سرپرست شهرداری همچنین بیان کرد: تکمیل و فعال‌سازی استخر و آبگیری پارک در آینده نزدیک انجام خواهد گرفت.
 
 احمدی ادامه داد: طرح جنگل‌کاری نالشکینه در دست مطالعه قرار داشته و به‌زودی پس از تأیید نهایی در پنج فاز مختلف اجرایی خواهد شد.
 
 وی افزود: اجرای دستگاه آبیاری به‌صورت قطره‌ای برای گام‌های مختلف این طرح نیز از دیگر موارد مطرح شده در این بازدید بود.
 
 احمـدی در پاسخ خبرنگار ما در خصوص وضعیت پسماند شهری نیز عنوان کرد: عملیات راه‌اندازی و آماده‌سازی سایت جدید زباله در قورمیش از روزهای گذشته با تعریض و ساخت راه دسترسی به آن آغاز شده و به‌زودی نیز عملیات فنس‌کشی کل محوطه شروع خواهد شد.
 
 وی در ادامه تصریح کرد: این سایت قرار است در مرحلهٔ نخست در زمینی به مساحت ۲۷ هکتار احداث شده و در مراحل بعدی نیز مساحت آن گسترش یابد.
 
 سرپرست شهرداری بوکان بیان کرد: شهرداری بوکان در نظر دارد به‌صورت ویژه عملیات اجرایی احداث این مکان را پیش برده و به‌زودی شاهد فعال‌سازی این سایت باشیم.
 
 سرپرست شهرداری در ادامه گفتگوی خود با اشاره به تلاش مجموعه مدیریت شهری برای جلوگیری از ساخت‌وسازهای غیرمجاز تصریح کرد: متأسفانه طی چند سال گذشته شاهد افزایش قارچ‌گونه ساخت‌وسازهای غیرمجاز در سطح شهر بوکان بودیم.
 
 امیراحمدی گفت: شهرداری و شورای شهر در یک ماه گذشته در راستای تشویق مردم و جلوگیری از ساخت‌وسازهای غیرمجاز اقدام به تخفیف ۵۰ درصدی صدور پروانه‌های ساختمانی برای شهروندان کرده است.
 
 وی بیان کرد: عملیات تخریب ساخت‌وسازهای غیراصولی و ناایمن با جدیت تمام و حمایت و همکاری ارگان‌های قضایی و انتظامی طی چند روز گذشته در دستور کار قرار گرفته بود همچنان در حال ادامه می‌باشد.
 
 سرپرست شهرداری بوکان عنوان کرد: اخذ پروانه ساختمانی قطعاً باعث افزایش بها و ارزش ملک موردنظر شده و از ورود خسارات در بلندمدت به عموم مالکین و شهروندان گرامی نیز جلوگیری خواهد شد.
 
 احمدی با اشاره به آغاز فصل عمرانی نیز افزود: عدالت عمرانی جز مهم‌ترین اولویت‌های این شهرداری در سال جاری خواهد بود.
 
 وی بیان کرد: در فصل جدید کاری تعلل از هیچ بخشی پذیرفته نخواهد شد و تمام توان شهرداری برای آبادانی و توسعه شهری بکار گرفته شود.
 
 احمـدی همچنین با اشاره به درج آگهی‌های عمرانی جهت تعیین پیمانکارهای مختلف در زمینه‌های عمرانی، خدماتی و غیره افزود: نباید هیچ زمانی برای ارائه خدمات به همشهریان ارجمند از دست برود.
 
 سرپرست شهرداری همچنین بر انجام رنگ‌آمیزی در معابر مختلف، بهبود روشنایی‌های معابر و فضاهای سبز، خط‌کشی ترافیکی، آغاز بکار پروژه‌های عمرانی، ارائه برنامه‌های فرهنگی، توسعه فضای سبز شهری، فعال‌سازی سایت جدید زباله قورمیش، ارتقای وضعیت ایستگاه‌های سازمان آتش‌نشانی، اجرای طرح منطقه‌بندی شهرداری، انبوه‌سازی، انجام اقدامات پیش‌نیاز مطالعه جهت احداث پل بر روی سیمینه‌رود را از مهم‌ترین برنامه‌های این شهرداری در سال جاری دانست.
 
 سرپرست شهرداری بوکان در خصوص تلاش این شهرداری برای کاهش طرح افق جامع شهری بوکان بیان کرد: رشد قارچ‌گونهٔ ساخت‌وسازهای غیرمجاز باعث ازبین‌رفتن زمین‌های مرغوب کشاورزی و ازبین‌رفتن معابر و حذف اماکن خدماتی، بهداشتی، آموزشی، فضای سبز، و… شده که سرانجام باعث ورود زیان بسیار در بلندمدت به شهر و مجموعه همشهریان خواهد شد
 
 وی ادامه داد: با دستور وزیر محترم راه و شهرسازی کاهش افق طرح جامع شهر بوکان به تأیید و تصویب نهایی رسید
 
 احمدی تصریح کرد: نخستین نشست شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران در سال ۱۴۰۳ با تصویب نهایی کاهش افق طرح جامع شهر بوکان شروع شد.
 
 سرپرست شهرداری همچنین در ادامه افزود: باتوجه‌به مشکلات فراوان در طرح جامع و تفصیلی ملاک عمل شهر بوکان از جمله عدم تطابق سرانه‌های مسکونی و خدماتی با جمعیت فعلی و روبه‌رشد با نرخ رشد بسیار بالاتر از متوسط نرخ میانگین کشوری، عدم الحاق به محدوده خدماتی شهر بوکان در دو دهه اخیر که موجبات افزایش قیمت لجام‌گسیخته زمین، مسکن و همچنین اجاره‌بها، ساخت‌وساز غیرمجاز و ایجاد سکونت گاه های غیررسمی و حاشیه‌نشینی را در این شهر فراهم نموده است، کاهش افق بازنگری طرح جامع در دستور کار شهرداری بوکان قرار دارد.
 
 احمدی ادامه داد: در نهایت با پیگیری‌های مستمر و تلاش شبانه‌روزی مجموعه مدیریت شهری، فرماندار محترم، اعضای محترم شورای اسلامی شهر و مجموعه همکاران ارجمند حوزه شهرسازی شهرداری در نهایت مجوز شروع مطالعات تجدیدنظر طرح جامع در اولین جلسه شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران با دستور وزیر محترم راه و شهرسازی صادر گردید.
 
 وی بیان کرد: باتوجه‌به آخرین استعلام جمعیتی صورت‌گرفته از سازمان مدیریت و برنامه، جمعیت کنونی شهر بوکان بالغ بر ۲۳۰ هزار نفر برآور گردیده که از جمعیت پیش‌بینی‌شده در افق طرح جامع ملاک عمل یعنی سال ۱۴۰۵ که ۲۰۸ هزار نفر بوده پیشی گرفته و با احتساب نرخ رشد فعلی، جمعیت افق طرح حدود ۵۰ هزار نفر با طرح جامع ملاک عمل اختلاف خواهد داشت.

انتهای خبر

لینک کوتاه

برچسب ها

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

3 + پانزده =