• تاریخ انتشار : جمعه 27 مهر 1403 - 0:12
  • کد خبر : 2970
  • چاپ خبر
بوکان
رئیس اداره محیط زیست بوکان خبر داد:

عاملان آتش‌سوزی اراضی نقره داغ شدند

  رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست بوکان از احکام حبس و جرایم نقدی برای متخلفانی که اقدام به آتش‌زدن زمین‌های کشاورزی و تخریب محیط‌زیست کرده بودند خبر داد.

 به گزارش خبرنگار سرویس محیط‌زیست بوکان‌هه‌وال؛ رحیم عبدالکریمی در همین خصوص به خبرنگار ما گفت: به دنبال پیگیری‌های اداره حفاظت محیط‌زیست و تشکیل پرونده قضایی در خصوص پدیده نامیمون آتش‌زدن زمین‌های کشاورزی بعد از برداشت محصول تشکیل شده است.
 
 وی افزود: متأسفانه این اعمال که باعث تخریب محیط‌زیست و سوزاندن جانوران شده بود با ورود دستگاه قضا و قضات، منجر به صدور حکم گردید.
 
 عبدالکریمی بیان کرد: احکام حبس و جرایم نقدی برای بخشی از پرونده صادر شده و امید می‌رود در مورد سایر متخلفین نیز احکام مشابهی صادر گردد.

 وی تصریح کرد: از جمله احکام صادر شده می‌توان به تعیین جریمه نقدی به مبلغ ۲۰۰ میلیون ریال برای دو نفر و ۶ ماه حبس تعزیری برای دو نفر دیگر اشاره کرد
 
 در همین رابطه نیز روز گذشته رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان بوکان در گفتگو با خبرنگار ما بیان کرد: متأسفانه طی تابستان سال جاری شاهد آتش‌سوزی در ۱۵ مرتع از مراتع شهرستان به مساحت بیش از یک هزار هکتار بودیم که البته با تلاش نیروهای آتش‌نشانی، مردم و حامیان محیط‌زیست از افزایش این آمار جلوگیری شد.
 
 عبدالله وند افزود: متأسفانه در اتفاقی تلخ طی شبانه‌روز گذشته نیز شاهد حریق در بین ۳۰۰ اصله درخت بید و پنج هکتار از اراضی ملی روستای باغچه ایل تیمور در اثر کم‌توجهی و کوته‌بینی یک کشاورز بومی بودیم.

وی تصریح کرد: با شناسایی فرد متخلف پرونده در حال پیگیری از طریق مراجع قضایی است.
 
 
 رئیس اداره محیط‌زیست بوکان بیان کرد: سوزاندن بقایای گیاهی موجب کاهش ماده آلی خاک، کاهش جمعیت میکروب‌های مفید خاک، کاهش ظرفیت نگهداری رطوبت، عناصر غذایی و افزایش فشردگی خاک و سله‌بندی خاک می‌شود.
 
 وی خاطرنشان کرد: حفظ بقایای گیاهی موجب افزایش ماده آلی خاک، افزایش نگهداری رطوبت و عناصر غذایی در خاک، کاهش تنش‌های گرمایی، افزایش جمعیت میکروب‌های مفید خاک و کاهش فرسایش آبی و خاکی می‌شود.
 
 این مسئول زیست‌محیطی در بوکان گفت: سوزاندن بقایای گیاهی در مزارع کشاورزان مطابق قانون هوای پاک مصوب مردادماه سال ۹۶، ممنوع بوده و تخطی از آن پیگرد قضایی را به دنبال دارد.
 
 عبدالکریمی اضافه کرد: بر اساس ماده ۴۵ قانون حفظ و احیاء منابع طبیعی، آتش‌زدن نباتات در مزارع و باغات، داخل یا مجاور جنگل بدون اجازه و نظارت مأموران جنگلبانی ممنوع است.

لینک کوتاه

برچسب ها

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

سه × 2 =