• تاریخ انتشار : چهارشنبه 5 اردیبهشت 1403 - 6:40
  • کد خبر : 1499
  • چاپ خبر
یاداشت
یادداشت روز؛

شهردار بوکان و سنجه های انتخاب آن توسط شورا

شهرداری بوکان در حالی وارد فصل عمرانی خود می‌شود که پنج ماه طوفانی را پشت سر گذاشته و اکنون سنجه های لازم برای انتخاب یک شهردار خوب روی میز شورا قرار دارد

یادداشت؛ دو ماه از برکناری شهردار وقت توسط پنج عضو از هفت نفر شورای اسلامی شهر بوکان بعد از سه ماه کشمکش و درگیری می‌گذرد.
 
  با برکناری شهردار وقت که دست‌برقضا با جنجال‌های رسانه‌ای فراوانی نیز همراه بود و حتی این مهم به تبلیغات کاندیداهای مجلس نیز کشیده شد، سرپرستی جوان، با ایده‌های تازه توسط پنج عضو شورای اسلامی برای نشستن بر صندلی سیاه شهرداری انتخاب شد.
 
  سرپرست جدید شهرداری در حالی بار مسئولیت را در مهم‌ترین ارگان خدمات‌رسان سومین شهر پرجمعیت استان آذربایجان غربی برعهده گرفت که با چالش‌های متعددی همچون انتخابات مجلس، ساخت‌وسازهای غیرمجاز، تصویب بودجه سال جاری و در نهایت آغاز فصل عمرانی روبه‌رو بوده است.
 
  هر چند سرپرست جدید شهرداری تمام تلاش‌های خود را برای برون‌رفت از چالش‌های موجود به کار بسته، اما شهر بوکان به علت شاخصه‌های خاص و منحصر به فردش همچون دارابودن پنج سکونتگاه غیررسمی با جمعیت چند ده‌ها هزارنفری، فرسوده بودن امکانات شهری، کمبود شدید سرانه فضای سبز، پسماند شهری، عدم تملیک زمین برای گورستان عمومی، وضعیت دهشتناک ترافیک شهری، عدم سامان‌دهی صنوف آلاینده و سد معبر، عدم منابع درآمدزایی، ساخت‌وسازهای غیرمجاز و ده‌ها مورد دیگر به یکی از کانون‌های توجه تبدیل شده که برای تغییر این شاخصه‌ها توان مدیریت بالای لازم است.
 
  بی‌تردید شورای اسلامی شهر بوکان به‌عنوان متولی انتخاب شهردار در این برهه زمانی وظیفه‌ای خطیر و تاریخی را بر عهده دارد که می‌تواند آینده کار سیاسی آنان را نیز تحت شعاع قرار دهد.
 
  شورای اسلامی شهر بوکان بی شک باید برای انتخاب شهردار سنجه‌های همچون پای‌کار بودن، دلسوز، مردم‌دار، جهادی و انقلابی و خستگی‌ناپذیر را در اولویت انتخاب‌های متعدد خود قرار دهند.
 
  انتخاب شهرداری با شاخصه‌های ذکر شده توسط پارلمان هفت‌نفره بوکان می‌تواند سبب تغییر جدی در سطح شهر البته با همکاری و همراهی مردم و دیگر ارگان‌های خدمات‌رسان و مدیریت شهری شود.
 
  اکنون بوکان بیش از هر زمان دیگری نیاز به مدیران جهادی، انقلابی و پای‌کار در همه حوزه‌ها به‌ویژه شهرداری دارد تا به جایگاه واقعی خود از نظر شاخص‌های توسعه دست پیدا کند.
 
  بر کسی پوشیده نیست که عدم همراهی مردم سبب شکست در برنامه‌ها می‌شود پس مردم‌داری لازمه اصلی یک مدیر به‌ویژه در سطح شهرداری است که بایستی اعضای شورای اسلامی شهر بوکان در انتخاب شهردار به آن توجه ویژه داشته باشند.
 
  درحالی‌که تنها یک سال از مدیریت اعضای شورای اسلامی شهر باقی‌مانده است، منتخبان مردم بایستی با نگاه به سه سال گذشته و چگونگی انتخاب دو شهردار گذشته که دست‌برقضا هر دوی آنها با استیضاح از منطقه خود برکنار شدند در انتخاب شهردار جدید شاخصه‌های یک مدیر پای‌کار و توانمند را به‌خوبی تحلیل کند تا خدای‌ناکرده سومین گل به خودی را نیز دریافت نکنند.
 
  بر اساس داده‌های موجود شهرداری‌ها از جمله مهم‌ترین کانون‌های توسعه شهری به شمار می‌روند، پس انتخاب مدیری کارآمد با برنامه‌های قابل‌اجرا و البته جهادی که شبانه‌روز برای رفع چالش‌ها و توسعه زیر ساخت‌ها تلاش کند می‌تواند در آینده‌ای نه‌چندان دور سبب افزایش شاخص‌های توسعه در مناطق مختلف شهری از جمله سکونتگاه‌های غیررسمی شود.
 
  همچنان که عنوان شد شورای شهر بوکان که امروز نیز خبرهای از اختلاف سلیقه اعضای آن در معرفی شهردار جدید به گوش می‌رسد بی‌تردید باید با تحلیل برنامه‌ها و سنجه‌های لازمه افراد معرفی شده، شهرداری برای سومین شهر پرجمعیت استان آذربایجان غربی انتخاب کنند که بتواند ضمن راضی‌کردن افکار عمومی در نهایت سبب توسعه شهری نیز شود.
 
  در پایان این مهم را یادآور می‌شوم که مردم مدیران و منتخبان خود را با کارهای آنها می‌سنجند و در پایان به آنها نمرده قبولی یا رد می‌دهند پس لازم است اعضای شورای اسلامی شهر با انتخابی صحیح در پایان دوره با کسب نمره قبولی از ولی‌نعمتان خود به کار خود در پارلمان محلی خاتمه دهند.

نویسنده؛ ژورنالیست خیالی

انتهای خبر

لینک کوتاه

برچسب ها

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

14 − دو =