• تاریخ انتشار : پنجشنبه 11 مرداد 1403 - 2:33
  • کد خبر : 2454
  • چاپ خبر
بوکان
بوکان هه‌وال در گفتگو با مسئولان بوکانی برسی کرد؛

سایت پسماند قورمیش، چالشی لاینحل در بوکان

مسئولان بوکانی در گفتگو با بوکان‌هه‌وال به لاینحل بودن مشکل پسماند در بوکان اشاره و سایت جدید قورمیش را فاقد استاندارد‌های لازمه دانستند

به گزارش خبرنگار سرویس محیط‌زیستی بوکان هه‌وال؛ به دنبال پیگیری‌ها و انتشار چندین گزارش از وضعیت اسفناک سایت پسماند شیخلر و عدم پیگیری شهرداری برای احداث سایت جدید دفن زباله در قرمیش، خبرنگار ما به سراغ مدیران متولی این امر رفت تا پیگیر آخرین وضعیت این چالش مهم در سطح شهرستان باشد.
 
رئیس شورای اسلامی شهر بوکان اولین مدیری بود که در گفتگو با خبرنگار ما به تشریح آخرین وضعیت حوزه پسماند بوکان پرداخت و گفت: شهر بوکان نیاز مبرم به ایجاد مرکز جدید دفن پسماند، با درنظرگرفتن امکانات و زیرساخت‌های اصولی و به‌روز دارد.
 
 احمد رحمانی بر لزوم انتخاب صحیح و کارشناسی شده مکان موردنظر جهت جلوگیری از مشکلات زیست‌محیطی در آینده اشاره نموده و افزود؛ متأسفانه مکان جدید سایت قرمیش که در دوره‌های قبل انتخاب شده، بدون درنظرگرفتن کارشناسی محیط و وجود هرگونه استاندارد لازم با اتلاف هزینه‌های گزاف جهت احداث برای شهرداری انتخاب شده که نیاز به هزینه‌ای سرسام‌آور و همچنین بررسی و کارشناسی بیشتر دارد و لازم است به این نتیجه رسید که آیا شهرداری نیاز به انتخاب محل بهتری برای ایجاد سایت پسماند دارد یا خیر.
 
 رحمانی ضمن اشاره به اینکه بخش قابل‌توجهی از درآمدهای شهرداری از طریق شهروندان تأمین می‌شود بیان کرد: صرف چنین هزینه‌های گزافی که بدون رعایت کارشناسی‌های لازم و عدم آینده‌نگری آن طرح انجام پذیرد، خیانت به حقوق بیت‌المال محسوب می‌شود.
 
 وی تصریح کرد: نیاز است با بهره‌گیری از نظر کارشناسان فنی و فعالان زیست‌محیطی اقدام به اجرای چنین طرح‌هایی نمود.
 
 شهردار بوکان نیز در این نشست ضمن اشاره به آخرین وضعیت سایت شیخلر و انجام اقدامات پیش‌نیاز توسط شهرداری افزود: هزینه ساخت هر لندفیل بیش از ۲۰ میلیارد تومان محاسبه شده که تنها برای ۶ ماه می‌توان از آن بهره گرفت.
 
 امیراحمدی بیان کرد: کار اصولی در قورمیش نیاز به زمان داشته و به دنبال احداث سایتی جدید هستیم که باگذشت زمان دوباره نیاز به بازنگری و صرف هزینه‌های هنگفت دیگری در این سایت نباشد.
 
 مدیر منابع طبیعی بوکان نیز دراین‌خصوص به خبرنگار ما گفت: باتوجه‌به اینکه زمین‌های در نظر گرفته شده در قرمیش کشاورزی بود شهرداری این زمین‌ها را از کشاورزان خریداری و کارهای مطالعاتی روی این سایت آغاز شد.
 
 آلی ادامه داد: متأسفانه کارشناسان شهرداری در نهایت این زمین را که مساحت آن ۹۰ هکتار بوده تأیید کردند؛ ولی اکنون چالش‌های متعددی پیشروی احداث آن قرار دارد که اصلاً مقرون‌به‌صرفه نیست.
 
 وی بیان کرد: پیشنهاد بنده به شورا و شهرداری بوکان زمینی پنج هکتاری است که توپولوژی جغرافیایی آن کاملاً برای ایجاد سایت پسماند مناسب است.
 
 
 یکی از وکلای دادگستری نیز که پیگیر مسائل زیست‌محیطی ناشی از سایت پسماند شیخلر است در گفتگو با خبرنگار ما عنوان کرد: برابر احکام قضای سایت شیخلر تا ۶ ماه دیگر مهروموم خواهد شد و در صورت عدم اجرای این حکم شهرداری نیز به‌عنوان مجرم به دادگاه معرفی خواهد شد.
 
 احمدی وند تأکید کرد: اکنون ساکنین حاشیه سایت شیخلر می‌توانند از شهرداری در خصوص آلودگی آب‌های منطقه و همچنین وضعیت اسفناک زیست‌محیطی منطقه شکایت کنند و بی‌تردید شهرداری در این حوزه مجرم شناخته خواهد شد.
 
 رحیم عبدالکریم رئیس اداره محیط‌زیست بوکان نیز در گفتگو با بوکان‌هه‌وال بیان کرد: در سایت قرمیش تنها دو گمانه زده شده و در طرح مطالعاتی آن نوشته شده بستر سایت شن و ماسه است؛ اما اکنون بستر این منطقه معدن سنگ است و غیرقابل‌استفاده است.
 
 وی بیان کرد: چرا و به چه علت بعد از ۱۳ سال دوباره مجموعه شهری در حوزه پسماند به خان اول برگشته و باید انتخاب جدیدی داشته باشیم.
 عبدالکریمی تصریح کرد: مسئولان متولی الان و درحالی‌که اعلام می‌شود سایت قرمیش علناً ناکارآمد است چرا و به چه علت دنبال فنس‌کشی و موارد دیگر هستید.
 
 کارشناس طرح مطالعاتی پسماند قرمیش نظر در گفتگو با خبرنگار ما بیان کرد: امروز روزانه ۸۰۰ هزار مترمکعب زباله در بوکان داریم که این مهم خود یک فاجعه است.
 
 وی افزود: به نظر تمام کارشناسان طرح، سایت قرمیش بهترین مکان برای دفن زباله در بوکان می‌باشد و هزینه بهره‌برداری و استفاده از آن مورد دیگری است که باید با همکاری و هماهنگی همه مدیران شهری انجام گیرد.
 
 این کارشناس تصریح کرد: هیچ‌گونه هزینه اضافی در خصوص ارزیابی این زمین و سایت صورت نگرفته و این مکان بهترین نقطه برای دفن پسماند است.
 
 وی گفت: گمانه‌زنی‌ها تنها برای منابع آب زیرزمینی است زیرا بستر سایت موجود سنگ است و نفوذ شیرابه به منابع زیرزمینی به صفر می‌رسد

 
 در ادامه فرماندار بوکان نیز به خبرنگار بوکان‌هه‌وال گفت: آن چیزی که در مسئله پسماند بوکان کاملاً نمایان می‌باشد بعد از دو دهه ناهماهنگی‌های گسترده در این حوزه بین ادارات متولی برای تصمیم‌سازی است.
 
 خشایار صنعتی افزود: متأسفانه تمام گفته‌های مدیران متولی دارای تناقض است درحالی‌که بعد از چندین بازدید جای مشاوران طرح خالی بوده و این نشان از مشکلات عدیده در سطح شهرستان می‌باشد.
 
 وی تصریح کرد: امروزه موضوع سایت پسماند به یکی از چالش‌های اساسی مدیریت شهری تبدیل شده و باید این مهم مورد کار کارشناسی قرار گیرد.
 
 نماینده عالی دولت در بوکان افزود: امروزه تکنولوژی دست مسئولان را برای اقدامات مهم باز گذاشته است و دیگر مگر می‌شود اعلام شود که شهرداری توان انجام کار را ندارد.
 
 وی گفت: به چه شکل مسئولان منابع طبیعی بعد از گذشت ۱۳ سال و طرح هزینه‌های گزاف اعلام می‌کند که این سایت غیرقابل‌اجرا است درحالی‌که اولین طرح استان در بوکان تصویب شد.
 
 خشایار صنعتی بیان کرد: بیش از ۹۰ درصد مسئولان و متولیان از چگونگی پسماند هیچ‌گونه اطلاعاتی ندارد و تنها بر اساس نظرات شخصی خود سخن می‌گویند که این متأسفانه سبب ایجاد وضعیت موجود شده است.
 
 فرماندار بوکان عنوان کرد: بی‌تردید سایت قرمیش باید انجام بگیرد، این سایت طرح مطالعاتی‌اش به پایان رسید و به تصویب نهایی رسیده است پس باید این طرح اجرا گردد.
 
 صنعتی تصریح کرد: ما هر روزه در حوزه راهداری انفجارت گسترده‌ای داریم و همین مهم باید در سایت قرمیش انجام گیرد.
 
 وی بیان کرد: اگر سایت قرمیش انجام نگیرد بی‌تردید وضعیت پسماند بوکان لاینحل خواهد بود و سایت شیخلر به کانون انفجار بحران شهرستان تبدیل خواهد شد و مشکلات بسیار عدیده‌ای برای شهرستان به وجود خواهد آورد.
 
 طی سالیان گذشته مسئولان شهرداری زمینی ۹۰ هکتاری را در منطقه قرمیش به‌صورت کارشناسی شده خریداری ولی اکنون و در نقشه پایانی تنها ۴۰ هکتار از زمین‌های خریداری شده دیده می‌شود و از ۵۰ هکتار دیگر خبری نیست که همین مهم نیاز جدی به ورود نهادهای نظارتی و امنیتی را دارد.

انتهایخبر

لینک کوتاه

برچسب ها

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

2 × 3 =