• تاریخ انتشار : یکشنبه 6 خرداد 1403 - 7:14
  • کد خبر : 1949
  • چاپ خبر
بوکان
با اعلام انجمن های مردمی حافظ محیط زیست؛

زمین‌های مرغوب بوکان طعمه‌ زمین‌خواران

نهادها و گروهای مدافع محیط زیست در بوکان از زمین‌خواری های گسترده در منطقه کوسته بوکان با وجود حکم دادگاه مبنی بر عدم واگذاری این زمین ها به اشخاص با حمایت یک اداره خاص خبر می‌دهند.

به گزارش خبرنگار محیط‌زیستی بوکان‌هه‌وال؛ طی سالهای متمادی گذشته موضوع زمین‌خواری در سطح کشور بویژه شهر بوکان به واسته وجود زمین های مرغوب و حاصل‌خیز به چالشی در حوزه‌های محیط زیست‌، کشاورزی تبدیل شده است.

اطراف و حاشیه های شهر بوکان به واسطه وجود زمین های مرغوب و همچنین نزدیکی به شهر همیشه جز مهم‌ترین طعمه ها برای غارت‌گران منابع طبیعی و زمین خواران بوده است.

منطقه کوه برده زرد در نزدیکی منطقه گردشگری کوسته با مرغوب ترین زمین های کشاورزی مکانی می‌باشد، که طی سال‌های گذشته آماج ساخت و سازهای مختلف از جمله خانه‌باغ های قصر گونه، آن هم جلوی چشم ادارات مرتبط قرار گرفته است.

شاید منطقه برده زرد و کوسته بوکان را با شهرک باستی‌هیلز تهران با اندکی تفاوت مقایسه کرد، این درحالی است که زمین های که امروزه به ویلاها و خانه باغ تبدیل شده روزی روزگاری جز بهترین زمین‌های کشاورزی شهرستان بودند، اما در سایه بی‌توجهی و یا با هماهنگی های غیر قانونی ادارات مرتبط با بعضی اشخاص خاص امروزه به چیزی از آنان باقی نمانده است.

طی چند روز گذشته بار دیگر موضوع واگذاری یکی از زمین های منطقه برده زرد به اشخاصی خاص به سوژه اصلی نهادهای محیط زیستی و رسانه ها تبدیل شده است.

علی‌رغم حکم دادگاه و اعتراض شدید و چندین ساله فعالین اجتماعی بوکان شنیده‌ها از تصمیم یکی از ادارات این شهرستان برای واگذاری یک تپه در مسیر تفریحی کوسته به بخش خصوصی جهت احداث کافه و… حکایت دارد.

انجمن محیط زیست سروشتی شاره‌که‌م روز شنبه ۲۹ اردیبهشت‌ماه با انتشار یک ویدیو از تلاشها برای واگذاری یک تپه به مساحت ۲هزار ۹۵۰ متر مربع در مسیر گردشگری کوسته به بخش خصوصی خبر داد و به شدت به آن مخالفت کرد.

این تپه تنها فضای موجود در کوسه است که از موج ساخت کافه و قلیان‌سرا  در این منطقه نجات پیدا کرده و عموم مردم می توانند از آن استفاده کنند.

چند سال قبل اداره راه و شهرسازی قرارداد فروش این تپه به مساحت ۲ هزار ۹۵۰ متر مربع را با یک شخص به مبلغ حدود تنها سه میلیارد تومان نوشت آنهم در قالب پنج فقره چک که رسید آخرین چک به زمستان سال ۱۴۰۷ می رسید.

با تلاش اعضای انجمن‌ سروشتی شاره‌که‌م و دوستداران محیط زیست واگذاری این زمین لغو شد و دادگاه تجدید نظر استان آذربایجان غربی در حکمی قطعی قرارداد مذکور را فسخ کرد.

سال گذشته فرمانداری بوکان در نامه‌ای به مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع آذربایجان غربی مخالفت شهرستان بوکان با درخواست مجدد برای صدور پروانه ساختمانی برای این زمین را صراحتا اعلام کرد.

شهرداری بوکان هم در جلسه کمیسیون محیط زیست شهرستان اعلام کرد با توجه به توافقنامه‌ی ذکر شده،این قطعه زمین به شهرداری واگذار شده و صرفا کاربری فضای سبز دارد و این نهاد به هیچ عنوان حاضر به واگذاری آن نیست.

اواخر دهه‌ی هشتاد و اوایل دهه‌ی ۹۰ بیش از ۱ هزار هکتار دیگر از اراضی ملی به شهرداری بوکان واگذار شد تا بتواند در جبران کمبود سرانه فضای سبز شهر بوکان نقشی مهم ایفا کند.

در طول این سالها شهرداری با ایجاد یک پارک جنگلی با کمک انجمن‌ها سروشتی شاره‌که‌م توانست بخشی از این دارایی ارزشمند را در دو ظلع شرقی و غربی شهر با درختکاری در دو کوه «کیوه‌ره‌ش» و «ناله‌شکینه» از گزند زمین‌خواران و متصرفان حفظ کنند.
اکنون باید منتظر ماند و دید آیا مسئولان شهرستان و در رأس آنها فرماندار و دادستان قاطع بوکان ضمن برخورد با بانیان و مسببین این اقدام خلاف منافع عمومی در حق شهر بوکان که اکنون به حیات خلوت سوداگران بدل گشته چه تصمیماتی را اتخاذ خواهند گرفت؟

انتهای خبر

لینک کوتاه

برچسب ها

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

2 × یک =