• تاریخ انتشار : جمعه 21 شهریور 1404 - 0:33
  • کد خبر : 5769
  • چاپ خبر
بوکان‌هه‌وال بررسی می‌کند؛

راه‌های بوکان، معضلی ناتمام برای تمام دوران

استاندارد و ایمن سازی راه‌های بوکان طی چند دهه گذشته به معضلی لاینحل و ناتمام برای تمام دوران های مدیریتی در این شهرستان تبدیل شده است.

به گزارش خبرنگار سرویس اجتماعی شهرستان بوکان هه‌وال؛ بوکان، یکی از مناطق مهم جنوب استان آذربایجان غربی، با موقعیت جغرافیایی خاص و نقش ارتباطی میان شهرهای مهمی چون مهاباد، سقز، میاندوآب و سردشت، همواره از اهمیت بالایی در حوزه حمل‌ونقل و زیرساخت‌های جاده‌ای برخوردار بوده است.

با این حال، وضعیت فعلی راه‌های این شهرستان با چالش‌هایی جدی روبه‌روست؛ از فرسودگی مسیرهای اصلی گرفته تا نبود زیرساخت‌های ایمن در محورهای روستایی و کوهستانی.

در این گزارش، به بررسی آخرین وضعیت راه‌های بوکان، اقدامات انجام‌شده توسط نهادهای مسئول، مشکلات موجود و راهکارهای پیشنهادی برای بهبود شرایط پرداخته‌ایم.

بوکان در نقطه‌ای قرار دارد که به‌عنوان گره ارتباطی میان استان‌های آذربایجان غربی، کردستان و بخش‌هایی از آذربایجان شرقی عمل می‌کند.

محورهای بوکان–میاندوآب، بوکان–سقز، بوکان–مهاباد و بوکان–سردشت از جمله مسیرهای پرتردد و حیاتی این شهرستان هستند که روزانه صدها خودرو، کامیون و اتوبوس از آن‌ها عبور می کند.

در سال‌های اخیر، اداره راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای شهرستان بوکان اقداماتی در راستای بهسازی و آسفالت‌ریزی برخی محورهای روستایی انجام داده است، با این حال، بسیاری از مسیرها همچنان فاقد زیرساخت‌های ایمن، علائم راهنمایی مناسب و روشنایی شبانه هستند.

طی دو دهه گذشته مدیران شهرستان بوکان تلاش زیادی برای بهبود وضعیت راه‌های بوکان انجام داده اند اما تا کنون این اقدامات به سرانجام نرسیده است و متاسفانه روزانه جاده های بوکان شاهد سوانح تلخ و جانکاهی هستند.

بر اساس آمار و داده های اعلامی از سوی مراجع مربوطه هر ساله صدها سانحه تصادف در محورهای مواصلاتی بوکان و جاده های روستای آن با ده‌ها کشته و صدها مصدوم به وقوع می پیوند و مشکلات عدیده اجتماعی را در سطح شهر سبب می شود.

طی سالیان گذشته و در راستای استاندارد سازی جاده های بوکان توسعه محور بوکان–سقز با هدف کاهش تصادفات و افزایش ظرفیت تردد، آسفالت‌ریزی مسیرهای روستایی در مناطق کوهستانی مانند روستاهای بخش سیمینه و ایل‌گلی، نصب علائم هشداردهنده و گاردریل در نقاط حادثه‌خیز، دوبانده کردن جاده بوکان به میاندوآب و کمربندی خروجی بوکان از مهم‌ترین پروژه‌های حوزه راه های این شهرستان می‌باشد که می تواند سبب توسعه شهرستان و کاهش مرگ و میر ناشی از حوادث رانندگی خواهد بود.

 جاده‌های بوکان سال‌هاست که به قتلگاهی برای رانندگان و مسافران تبدیل شده‌اند، درحالی‌که برخی رانندگان با بی‌احتیاطی، سرعت غیرمجاز و عدم رعایت قوانین، جان خود و دیگران را به خطر می‌اندازند، نقش غیراستاندارد بودن جاده‌های مواصلاتی این شهر نیز در این حوادث نیز غیرقابل‌انکار است.
 
 جاده‌های پرخطر، نبود زیرساخت‌های ایمنی، و پروژه‌های نیمه‌کاره، همه‌وهمه نشانه‌ای از بی‌تفاوتی، مسئولان استانی و همچنین شهرستانی در برابر جان شهروندان است.
 
 یکی از بارزترین نمونه‌های این بی‌مسئولیتی، وضعیت اتوبان بوکان – میاندوآب است، این پروژه که ۱۵ سال پیش کلید خورد، همچنان به سرانجام نرسیده و مسیر پرخطر آن، عامل بسیاری از تصادفات مرگبار شده است.
 
 جاده‌های تاریک، فاقد علائم کافی و پر از نقاط حادثه‌خیز که بارها مردم را داغدار کرده است.
 
 اما این تنها پروژه نیمه‌تمام در بوکان نیست، کنارگذر این شهر نیز سال‌هاست که یا به حال خود رها شده یا به‌کندی و به سبک حرکت لاک‌پشتی در حال پیشروی است.
 
 در دوره ۱۳ساله نمایندگی فعلی مجلس، بارها وعده‌های مختلف برای تکمیل این مسیرها داده شده، اما در عمل، هیچ اقدام جدی برای بهبود وضعیت انجام نشده است.
 
 بر اساس آمار و داده‌های موجود طی کمتر از یک ماه گذشته، تصادفات در جاده‌های مـرگ بوکان جــان ۱۴ نفر را گرفت و ده‌ها مصـدوم برجای گذاشت.
 
 اکثر فوت‌شدگان این آمار قشر جوان و آیندگان این شهر هستند که در محورهای منتهی به بوکان جـان خود را از دست دادند
 
 آمار تلفات تصادفات جاده‌ای در یک ماه گذشته در شهرستان بوکان بیشتر به یک فاجــعه انسانی و یا یک جنـگ تمام‌عیار و یا یک زلـزله هشت ریشتـری شبیه است
 
 آیا با این آمار فاجعه‌بار کشتــه و زخمی در محورهای شهرستان بوکان و داغـدار شدن خانواده‌هایی که فرزندانشان را ازدست‌داده‌اند و یا بی‌سرپرست شده‌اند و روح و روانشان از مــرگ ازدست‌دادن عزیزانشان دچار ناهنجــاری شده است برای یک “چاره‌اندیشی” جدی در خصوص این کشتــار بزرگ کافی نیست؟

در همین راستا هوشنگ بازوند معاون وزیر راه و شهرسازی در جریان بازدید از آخرین وضعیت راه بوکان که ماه گذشته انجام شد به خبرنگار سرویس اجتماعی بوکان‌هه‌وال از تخصیص اعتبارات لازم جهت اتمام کریدور راه کربلا در حوزه استحفاظی بوکان خبر داد و گفت: با تخصیص اعتبارات لازمه به کریدور راه کربلا در حوزه استحفاظی شهرستان بوکان این پروژه طی سال آینده به بهره‌برداری کامل خواهد رسید.
 

 وی با اشاره به پیگیری‌های مداوم وزیر راه و شهرسازی، در خصوص پروژه مهم و ملی کریدور راه کربلا که بخشی از آن از شهرستان بوکان می‌گذرد بیان کرد: طی ماه‌های گذشته شاهد پیگیری‌های مستمر وزیر راه و شهرسازی در خصوص آخرین وضعیت این پروژه به‌ویژه در حوزه شهرستان بوکان بودیم.
 
معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور تصریح کرد: وزیر راه و شهرسازی با جدیدت پیگیر مطالبات مردم بوکان در حوزه وضعیت راه‌های این شهرستان می‌باشد و در این حوزه دستورات لازمه را نیز صادر کرده است.
 
 بازوند ادامه داد: پیگیری مطالبات مردمی در حوزه راه‌ها جز اولویت‌های وزارت است و بوکان یکی از مهم‌ترین شهرستان‌های کشور در این حوزه می‌باشد.
 
 وی با اشاره به پرهیز از اقدامات شعاری توسط مسئولان عنوان کرد: مسئولان باید عامل اعتماد مردم به دولت باشند و در این راه لازم است که از شعارهای غیرقابل‌اجرا دوری نمایند.
 
بازوند در ادامه با تأکید بر تسریع در اجرای پروژه‌های محور بوکان گفت: از شرکت پیمانکار پروژه که سابقه همکاری مؤثری با وزارت راه داشته است، انتظار داریم دراسرع‌وقت عملیات اجرایی را به‌طورجدی پیگیری کند. در غیر این صورت، تصمیماتی در سطح مدیریتی برای تغییر پیمانکار اتخاذ خواهد شد.
 
معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور بیان کرد: وزارت راه و شهرسازی متعهد است با تمام توان در راستای تأمین منابع مالی پروژه‌های در دست اجرای راه‌سازی بوکان اقدام نماید تا شاهد اتمام این موارد در آینده‌ای نزدیک باشیم.
 
هوشنگ بازوند همچنین از مدیران استانی خواست به‌صورت منظم و ماهانه از پروژه بازدید کرده و با فرماندار شهرستان برای تسریع در امور هماهنگ باشند.
 
وی تصریح کرد: پروژه کنارگذر شرقی بوکان به طول ۲۱ کیلومتر هم اکنون شاهد پیشرفت ۷۵ درصدی است و باند شرقی آن به طول هفت کیلومتر تا پایان خرداد ۱۴۰۴ به بهره‌برداری خواهد رسید
 
 بازوند همچنین با اشاره به پروژه باند دوم محور بوکان میاندوآب گفت: این پروژه به طول حدود ۵۰ کیلومتر است که تا کنون ۳۲ کیلومتر آن زیر بار ترافیکی قرار گرفته است و ۱۸ کیلومتر آن نیز هم اکنون در حال اجرا و احداث می‌باشد.
 
در گفت‌وگوی خبرنگار بوکان‌هه‌وال با چند راننده کامیون و تاکسی بین‌شهری، آن‌ها از وضعیت نامناسب آسفالت، نبود سرویس‌های رفاهی بین‌راهی و خطرات جاده‌ای ابراز نگرانی کردند.

یکی از رانندگان در همین رابطه به خبرنگار ما گفت: در مسیر بوکان–میاندوآب، چاله‌های بزرگ و نبود روشنایی شبانه باعث شده که هر بار با ترس رانندگی کنیم. چند بار لاستیک ماشینم آسیب دیده و مجبور شدم هزینه زیادی پرداخت کنم.

یکی دیگر از رانندگان بوکانی که همه روزه به علت شغل خود مجبور است چندین بار در مسیر بوکان به میاندوآب رفت و آمد کند گفت: متاسفانه جاده های بوکان بویژه مسیرهای اصلی آن از غیر استاندارد ترین جاده های منطقه هستند.

وی ادامه داد: هرچند طی سالیان گذشته شاهد دوبانده کردن ۴۵ کیلومتر از مسیر بوکان به میاندوآب هستیم اما فاصله باقی مانده تا شهر بوکان بسیار پرتردد، غیر استاندارد و حادثه خیز هستند.

این راننده بوکانی تصریح کرد: متاسفانه جدای از مسیر بوکان به میاندوآب دیگر جاده های بوکان از جمله مسیر های سقز، شاهین‌دژ و مهاباد جز غیر استاندارد ترین ها در کشور هستند و با وضعیت فعلی نباید انتظار تغییر نیز داشت.

 بر اساس داده‌های رسمی تأثیر رانندگی‌های غیر ایمن در سوانح رانندگی در سطح راه‌های بوکان بیش از ۴۵ درصد است.
 
 عدم فرهنگ‌سازی در چگونگی یک رانندگی ایمن در جاده‌های غیراستاندارد، خود نیاز به تمرین و دقت و عکس‌العمل‌های به‌موقع دارد که متأسفانه در بسیاری از حوادث جاده‌ای بوکان شاهد عدم آشنایی رانندگان به این سه نکته مهم هستیم.
 
 سبقت‌های غیرمجاز و عدم آشنایی با کنترل خودرو هنگام بروز سوانح از مهم‌ترین خطاهای انسانی در حوادث رانندگی جاده‌های مواصلاتی بوکان هستند که بی‌تردید برای برون‌رفت از آن نیاز به برگزاری کلاس‌های متعدد قبل از دریافت گواهینامه و همچنین فرهنگ‌سازی در حوزه یک رانندگی ایمن به‌ویژه برای نسل جوان هستیم.
 
 طی سال‌های گذشته و با گسترش فضای مجازی در بوکان هیچگاه شاهد یک‌روند مثبت، استاندارد و ادامه دار برای تبلیغ فرهنگ‌سازی در حوزه رانندگی در رسانه‌های این شهر نبودیم که این مهم به‌تنهایی می‌تواند نقش ویژه‌ای در وضعیت منفی و مثبت سوانح رانندگی این شهرستان داشته باشد.
 
 جدای از عدم راه‌های استاندارد و خطاهای انسانی در بروز حوادث رانندگی خودروهای بی‌کیفیت نیز نقش ویژه‌ای در تصادفات رخ‌داده در جاده‌های این شهرستان دارند.
 
 هرچند وجود خودروهای بی‌کیفیت تنها به شهر بوکان ختم نمی‌شود، اما به علت‌های مختلف همچون وضعیت اقتصادی ساکنین این شهرستان و دیگر شهرهای هم‌جوار، مردم تنها توان خرید خودروهای ارزان و بی‌کیفیت را دارند که همین مورد می‌تواند علت استفاده از خودروهای ناایمن در این منطقه را نمایان کند.
 
 ترمیم وضعیت معیشتی مردم با ایجاد اشتغال پایدار بی‌تردید می‌تواند نقش ویژه‌ای در کاهش تردد خودروهای بی‌کیفیت در راه‌های مواصلاتی بوکان داشته باشد.
 
 هرچند نباید تأثیر مسئولان بر حوادث رانندگی را در سطح شهرستان نادیده گرفت، زیرا در هر سه عنصر ذکر شده مدیران بوکانی نقش دارد و می‌توانند با ارائه برنامه‌های قابل‌اجرا از بروز حوادث رانندگی جلوگیری کنند.
 
 مدیران و دستگاه‌های مرتبط در سطح شهرستان باید با همان همت، تلاش برای کاهش تلفات سوانح رانندگی را به‌عنوان یک تکلیف ببینند و در این راه با همان عزم حضور در سایر بخش‌های علمی و فنّاورانه، با به صف کردن همه امکانات و استفاده از توان جوانان خلاق پای‌کار بیایند تا شاهد کاهش این سوانح تلخ و دردناک در راه‌های مواصلاتی برون و درون‌شهری بوکان باشیم.

انتهای خبر/

لینک کوتاه

برچسب ها

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

8 − 4 =