• تاریخ انتشار : جمعه 18 خرداد 1403 - 0:08
  • کد خبر : 1997
  • چاپ خبر
بوکان
با واکاوی گلایه شهروندان از وضعیت قیمت مصالح ساختمانی؛

دردی به نام بتن آماده در بوکان

با واکاوی گلایه شهروندان از وضعیت قیمت مصالح ساختمانی به دردی به نام بتن‌آماده برخورد می‌کنیم که سطح شهر بوکان را در نوردیده است.

 به گزارش سرویس اجتماعی بوکان‌هه‌وال؛ طی ماه‌های گذشته و به دلیل عدم نظارت بر قیمت‌ها نرخ بتن آماده در شهرستان بوکان روزبه‌روز در حال افزایش است و این در حالی است که ارگان‌های متولی دراین‌خصوص سکوت پیشه کرده‌اند.
 
شهر بوکان به‌واسطه موقعیت بی‌نظیر جغرافیایی و توپولوژی سطح شهر روزبه‌روز به وسعت و جمعیت آن اضافه می‌شود و همین مهم نیاز به مصالح ساختمانی را به‌شدت افزایش داده است.
 
 بتن آماده به‌عنوان یکی از مهم‌ترین مصالح ساخت ساز امروزه در سایه عدم نظارت دستگاه‌های متولی با قیمت‌های مختلف و خارج از عرفی در سطح شهر به فروش می‌رسد که سبب گلایه بسیاری از شهروندان این شهر شده است.
 
 یکی از شهروندان بوکانی دراین‌خصوص به خبرنگار ما گفت: متأسفانه طی چند ماه گذشته شاهد افزایش سرسام‌آور قیمت بتن آمده از سوی شرکت‌های توزیع‌کننده در سطح شهرستان هستیم.
 
 محمد افزود: متأسفانه کسی نیست به این موضوع مهم رسیدگی نماید، گویا در بوکان با برخی دکان‌داران و انحصارطلبان به‌صورت ویژه رفتار یا معامله می‌شود.
 
 وی ادامه داد: امروز شاهد قیمت نامتعارف بتن آماده در بوکان نسبت به شهرهای هم‌جوار همچون مهاباد و میاندوآب هستیم .
 
 محمد گفت: آقایان مسئول و سکان‌داران شهر، مگر وضعیت اسف‌بار مسکن را نمی‌بینید، مگر نمی‌دانید کارخانه‌های بتن آماده با انحصاری که ایجاد کرده‌اند دارند خون مردمی که باید هفت‌خان رستم باید طی کنند تا بتوانند مجوز ساخت‌وساز را از شهرداری و نظام‌مهندسی بگیرد و بعدازاین مراحل حال باید شاهد قیمت‌های نجومی مصالح ساختمانی باشیم.
 
 این گلایه‌ها در حالی است که چهار شرکت توزیع‌کننده بتن آماده در بوکان با یکی‌کردن دفاتر خود سعی در همراهی هم جهت گرانی و قیمت‌های نجومی این کالای مهم در حوزه ساخت‌وساز باشیم.
 
 در همین رابطه یکی از مدیران صمت بوکان در گفتگو با خبرنگار ما با اشاره به گلایه شهروندان در خصوص گرانی بتن آماده گفت: قیمت‌های فعلی بتن آماده به علت کمبود برداشت ماسه از بستر رودخانه‌های شهر است.
 وی افزود: عدم رقابتی بودن نرخ بتن آماده در بوکان نیز به علت هم‌گرایی شرکت‌های توزیع‌کننده در سطح این شهرستان است که البته غیرقانونی نیست.

این مدیر میانه صمت بوکان در پاسخ به گلایه شهروند محترم در خصوص قیمت بتن‌آماده بیان‌کرد: قیمت بتن اماده از طرف انجمن صنفی بتن آماده‌ها در مرکز هر استان زیرنظر دستگاه‌های نظارتی تعیین می‌شود و اداره صمت شهرستان نقشی در آن ندارد.

وی تصریح کرد: صمت بوکان فقط بر تعرفه اعلام شده نظارت دارد و در خصوص هزینه حمل و پمپاژ به طبقات در تمام نقاط کشور قیمت‌ها با توافق طرفین می‌باشد.
این مسئول بوکانی ادامه داد: در خصوص قیمت بتن اماده از زمانی که سیمان وارد بورس شد و از طریق بورس عرضه گردید که تقریبا به دو برابر قیمت قبلی به دست بتن آماده‌ها رسید و همین موضوع باعث افزایش قیمت بتن‌آماده گردیده است

این مدیر میانه صمت درخصوص مانده بتن در خودروها نیز تصریح کرد: متاسفانه در این خصوص ناظری نیست که در هر ساختمان حضور داشته باشد و بستگی به وجدان فرد و شخص صاحب کار است که باید کنترل کند و اگر وظیفه ناظری هم باشد وظیفه استاندارد می‌باشد که کنترل نماید البته آن هم موردی کنترل میشه اگر شکایتی از کیفیت و مقدار هست به نظام مهندسی مراجعه و در خصوص قیمت به اداره صمت مراجعه نمایند.
وی در پایان خاطرنشان کرد: در خصوص دفتر نیز به جهت تسهیل در نوبت‌دهی و هم جهت دسترسی مردم و البته صرفه اقتصادی واحدها در یک دفتر ادعام گردیده‌‌اند.
 
 برابر برسی‌های انجام‌گرفته هم اکنون قیمت هر مترمکعب بتن آماده در شهر مهاباد از ۱ میلیون ۴۵۰ هزار تا ۱ میلیون ۹۵۰ هزار تومان متغیر است که نشان از رقابتی بودن این کالا در سطح آن شهر می‌باشد، این در حالی است که در بوکان چنین رقابتی وجود ندارد.
 
 در همین خصوص دیگر شهروندان بوکانی نیز در گفتگو با خبرنگار ما عنوان کردند: اینجانب به‌عنوان یک مهندس ساختمان بە عرض می‌رساند کە متأسفانە گران‌فروشی شرکت‌های بتن آمادە کاملاً مشهود است.
 
 رضا افزود: بتن‌های آماده با قیمت‌های نجومی را بە مردم تحمیل می‌کنند، حتی در صورت داشتن فاکتور پیش‌خرید و واریز وجە مابه‌التفاوت را از خریداران گرفتە می‌شود در حالی کە در هیچ جای دنیا جز بوکان و این چهار شرکت تجمیعی چنین چیزی نیست.
 
وی با توصیف‌کردن بوکان به شهر بی دروازه افزود: آقایان مسئول ناظر کجا تشریف دارید، زمستان تمام شد، بیدار شوید، چرا قیمت بتن آماده در شهرستان اطراف متفاوت است چرا باید قیمت بتن آماده در بوکان ۳۰درصد نسبت به آنان گران‌تر عرضه شود.
 
 رضا تصریح کرد: قیمت بتن آماده در تهران از ۱ میلیون ۴۲۰ تا ۱ میلیون ۶۰۰ هزار تومان متغیر است؛ اما در بوکان شاهد عرضه هر مترمکعب بتن آماده ۲ میلیون تومان هستیم.
 
 این مهندس حوزه ساخت‌وساز بیان کرد: واقعاً مسئولین اداره صمت چرا جوابگوی این تفاوت قیمت فاحش نیستند.
 
بر اساس اصول اقتصادی میزان استفاده از سیمان یکی از مهم‌ترین مواد تشکیل‌دهنده بتن آماده به‌عنوان یک کالای استراتژیک بیانگر توسعه‌یافتگی در کشور است که امروزه و به‌واسطه گرانی ماسه در سطح شهر بوکان متأسفانه در این زمینه شاهد رکود توزیع این کالای مهم نیز هستیم.
 
 بی‌تردید امروز و به‌واسطه افزایش سرسام‌آور اجاره‌بها و همچنین افزایش بی‌رویه جمعیت در سطح شهر نیاز به ساخت‌وساز به امری مهم در بوکان تبدیل شده که متأسفانه به دلیل عدم سرمایه لازم بسیاری از مردم برای خرید بتن آماده و دیگر مصالح استاندارد شاهد فاجعه‌ای خاموش در این حوزه هستیم.
 
 هرچند مدیران صمت کمبود ماسه را در بوکان علت گرانی بتن آماده می‌دانند، اما با نگاهی به دپوی ماسه در کارگاه‌های ماسه‌شویی در سطح شهر این مهم تنها دلیلی برای عدم نظارت ارگان‌های مرتبط در این حوزه می‌باشد.

 
 جدای از گرانی بتن آماده امروز در بوکان جک داران و قالب بندان نیز در حال افزایش نامتعارف هزینه دستمزد خود از صاحبان ساخت‌وسازها هستند که این مهم بی‌تردید زنجیروار بر کل بازار شهر تأثیر خواه داشت.
 
 جدای از این نرخ باسکول، کرایه ماشین و هزینه‌های جانبی نیز به‌شدت افزایش‌یافته، این در حالی است که در شهرهای هم‌جوار سه الی چهارماهه هم چک می‌گیرند؛ ولی در بوکان چنین مواردی به تاریخ پیوست.
 
 یکی از مدیران شهرداری نیز در گفتگو با خبرنگار ما معتقد است که افزایش سرسام‌آور بتن آماده و اقدامات جانبی آن سبب کاهش شدید ساخت‌وسازهای مجوزدار در سطح شهر شده است.
 
 وی افزود: همین امر اما سبب افزایش سرسام‌آور ساخت‌وسازهای غیراستاندارد در مناطق مختلف شهر به علت عدم استفاده از مصالح استاندارد و نظارت نظام‌مهندسی شده که در نهایت سبب ایجاد یک فاجعه باورنکردنی در هنگام وقوع بلایایی طبیعی همچون زمین‌لرزه خواهیم بود.
 
 این مدیر شهرداری تصریح کرد: باید دستگاه‌های متولی در این عرصه ورود جدی داشته باشد و جدای از رقابتی کردن فروش بتن آماده نرخ مصوبی را برای قالب‌بندها و جک‌ها ارائه کنند.
 
 وی عنوان کرد: خوشبختانه بوکان با سه رودخانه یکی از کانون‌های اصلی تولید ماسه در منطقه می‌باشد و دستگاه‌های متولی باید در برداشت آن آسان‌کاری داشته باشند.
 
 بی‌شک ساخت‌وساز یکی از مولدهای اشتغال و همچنین رونق بازار است که می‌تواند تأثیر ویژه‌ای بر رونق اقتصادی شهرستان داشته باشد که امید است مدیران شهرستانی در این حوزه ورود جدی داشته و با متخلفان برخورد بدون اغماضی داشته باشند.
 
 بی‌تردید خواسته مردم از مجریان و مدیران شهرستانی توجه و کنترل قیمت‌ها در بازار می‌باشد که اکنون یکی از مهم‌ترین آنها بتن آماده و مصالح ساختمانی در سطح شهرستان می‌باشد که علناً سبب نارضایتی عمومی مردم شده است.
 
 بوکان اکنون در حوزه تنظیم بازار به‌ویژه در حوزه مصالح ساختمانی و بتن آماده به یک اقدام جهادی از سوی مسئولان ارشد شهرستانی نیاز دارد، زیرا آنچه مشهود و عیان می‌باشد، صمت هیچ‌گونه اراده‌ای برای ورود به این موضوع ندارد زیرا تا به امروز تنها یکی از مدیران میانی اداره صمت بوکان در این خصوص پای‌حرف رسانه های منتقد نشسته و آن هم بدون آنکه نامی از خود بگوید.

مدیران استانی صمت نیز در گفتگوی کوتاه با خبرنگار ما تنها به این مهم اکتفا کردند که به علت هم‌گرایی چهار شرکت تولید‌کننده بتن آماده برای یک نرخ‌ مصوب و تقسیم میزان ارائه به صورت مساوی درطول سال قانونی برای منع آنان در این خصوص وجود ندارد.
 
 لازم به ذکر است هیچ یک از چهار کارگاه تولید بتن آماده حاضر به گفتگو با خبرنگار ما در خصوص وضعیت این مصالح مهم ساخت‌وساز نبودند که امید است در روزهای آینده جوابیه‌ای برای این وضعیت داشته باشند.

لینک کوتاه

برچسب ها

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

چهار × 2 =