• تاریخ انتشار : یکشنبه 24 تیر 1403 - 0:23
  • کد خبر : 2318
  • چاپ خبر
گردشگری
رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی ایران خبر داد:

تپه قلایچی بوکان برروی گردشگران باز می شود

رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی ایران از امضای تفاهم‌نامه میان این سازمان و شهرداری بوکان در راستای ساماندهی محوطه باستانی قلایچی به یک سایت گردشگری خبر داد.

به گزارش خبرنگار سرویس اجتماعی بوکان‌هه‌وال؛ با حضور معاون وزیر و رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی ایران برای عقد توافق نامه همکاری در جهت راه اندازی مجموعه گردشگری مانایی بوکان تفاهم‌نامه واگذاری مجموعه باستانی قلایچی به شهرداری این شهر واگذار شد.

در حاشیه امضای این تفاهم‌نامه که با محوریت واگذاری معبد و گورستان قلایچی به شهرداری جهت تبدیل به سایت گردشگری واگذار شد معاون وزیر و رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی ایران در گفتگو با خبرنگار ما گفت: تفاهم نامه مذکور در چهار نسخه تنظیم و جهت واگذاری سایت باستانی قلایچی مرکز حکمرانی تمدن ماناها به شهرداری جهت انجام زیر ساخت‌های لازم برای ایجاد و احداث سایت موزه با همکاری پژوهشگاه میراث فرهنگی و اداره کل میراث فرهنگی استان منعقد گردید.

ده‌پهلوان ضمن اشاره به اهمیت دارایی‌های ژنتیکی و تنوع اطلاعاتی که از اسکلت‌ها قابل استخراج است گفت: ثروت یک ملت و یک سرزمین به تنوع و تکثر روایت‌های فرهنگی‌اش است و باستان‌شناسی قابلیت عرضه و تولید روایت‌های فرهنگی را دارد.

وی ضمن سپاس از فرماندار، شهردار و شورای شهر برای حمایت از کاوش‌های گورستان قلایچی و تامین منابع مالی آن، ابراز امیدواری کرد محوطه قلایچی به عنوان یک مرکز گردشگری بتواند در تامین اقتصاد نسل آینده این شهرستان نقش خود را ایفا کند.

مرتضی صفری، مدیرکل میراث فرهنگی استان نیز ضمن تاکید بر غنای آثار فرهنگی شهرستان بوکان وعده داد: در صورت حل مشکل زمین، موزه باستان‌شناسی بوکان را در اسرع وقت تکمیل کنند.

خشایار صنعتی، فرماندار شهرستان بوکان در گفتگو با خبرنگار ما ضمن خوش‌آمدگویی و استقبال از اهمیتی که برای میراث این شهرستان قائل شده‌اند تصریح کرد: مشکلات میراثی این شهرستان نیاز به توجه در سطح کلان دارد.

فرماندار بوکان تصریح کرد: سه محوطه پنج هزارساله درون شهر قرار دارد که با مشکل ساخت‌وساز بی‌رویه روبه‌رو هستند. 

وی عنوان کرد: اداره میراث‌فرهنگی بوکان همچنان در حد نمایندگی با چند کارمند محدود باقیمانده، این در حالی است که این شهرستان با چندین دانش‌آموخته مقطع دکتری، یکی از شهرستان‌های پیشرو در بحث نیروی انسانی می‌باشد که در صورت به‌کارگیری می‌توانند تحول‌آفرین گردد.

لازم به ذکر است در حاشیه این بازدید بین پژوهشگاه میراث فرهنگی، اداره کل میراث فرهنگی استان و شهرداری بوکان امضا شد که طی آن محوطه قلایچی و گورستان جانبی آن در کنار روستای قلایچی به عنوان روستای هدف گردشگری به مجموعه‌ای گردشگری تبدیل خواهد شد و در صورت تصویب در شورای شهر و فرمانداری وارد فاز عملیاتی خواهد گردید.

در جریان کاوش های اخیر، باستان‌ شناسان خبر از پیدا شدن آثاری از آئین قربانی حیوانات در دوران ماناها و کشف گور متعلق به یک کودک میدهند که در گورستان تاریخی واقع در پایین دست تپه قلایچی بوکان واقع شده است.

  گور کشف شده در محوطه باستانی قلایچی، متعلّق به دوره ماناها جهت بازدید عموم، بزودی به موزه فرهنگی شهرداری بوکان منتقل و به نمایش عموم گذاشته خواهد شد.

انتهای خبر

لینک کوتاه

برچسب ها

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

یازده + یک =