• تاریخ انتشار : شنبه 26 خرداد 1403 - 0:19
  • کد خبر : 2059
  • چاپ خبر
خون
مسئول مرکز انتقال خون بوکان عنوان کرد:

اهدای ۱۰ درصدی خون استان در بوکان

مسئول مرکز انتقال خون بوکان عنوان کرد از تولید ۱۰ درصدی فرآورده‌های خونی استان آذربایجان‌غربی در این شهرستان خبر داد.

به گزارش خبرنگار سرویس سلامت بوکان‌هه‌وال؛ هم‌زمان با روز جهانی انتقال خون مسئول واحد بوکان در گفتگو با خبرنگار ما گفت: طی سال گذشته و با شروع دوباره مرکز انتقال خون این شهرستان به‌وضوح می‌توان ایثار و سخاوت اهداکنندگان خون در بوکان را دید.
 
 سحر کریمی افزود: تنها ظرف یک سال گذشته بیش از هفت هزار واحد خون در بوکان اهدا شده است که این مهم نسبت به جمعیت یک رکورد به شمار می‌رود.
 
 وی ادامه داد: این رکورد در حالی برای مردم و داوطلبین بوکانی ثبت شده که مرکز انتقال خون بوکان تنها پنج ماه می‌باشد که به اداره تبدیل شده است.
 کریمی افزود: بر لباس داده‌های موجود و آنلاین بیش از ۱۰ درصد فرآورده‌های خونی استان در بوکان تولید می‌شود که تنها نشان از سخاوتمندی و ایثار این مردم نوع‌دوست است.
 
 مسئول مرکز انتقال خون بوکان ادامه داد: طی چند ماه گذشته و با تلاش همه مدیران شهری خوشبختانه زمین احداث اداره انتقال خون بوکان تأمین و کار احداث آن طی چند هفته آینده و بعد از تکمیل فرایند قانونی آغاز خواهد شد.
 
 این مسئول بوکانی در بخش دیگری از گفتگوی خود با خبرنگار ما بیان کرد: تا کنون علی‌رغم پیشرفت‌های چشمگیر علمی در جهان، هیچ جایگزینی برای ساخت خون پیدا نشده است برای همین انتقال خون مهم‌ترین راه برای کمبود این مایع حیات‌بخش می‌باشد.
 
 سحر کریمی تصریح کرد: بر اساس آمار از هر سه انسان یک نفر در طول زندگی نیاز به فرآورده‌های خونی دارد که این مهم نقش اهداکنندگان را بسیار مهم کرده است.
 
 وی عنوان کرد: هرچند اهدای خون یک حرکت کاملاً داوطلبانه است؛ ولی خوشبختانه این مهم در بوکان به‌صورت گسترده در حال انجام می‌باشد که جای بسیار خوشحالی دارد.
 
 مسئول مرکز انتقال خون بوکان ادامه داد: ترس مردم از اهدای خون و نگرانی بی‌مورد از ایجاد کم‌خونی مهم‌ترین دلایل افراد برای عدم مراجعه برای اهدای این مایع حیات‌بخش به شمار می‌رود درحالی‌که بدن خود یک کارخانه فعال، ساخت خون است.
 
 کریمی افزود: در زنان هر چهار ماه یکبار و در مردان هر سه ماه یک‌بار پس از اهدای خون سطح هموگلوبین به حالت طبیعی بر می‌گردد.
 
 وی اضافه کرد: بااین‌حال خوشبختانه شاهد حضور چشمگیر بوکانی‌ها در طول روز برای اهدای خون هستیم و در همین راستا در این شهرستان بیش از هشت نفر با طی پنج سال گذشته بالای ۵۰ مورد خون اهدا کردند.
 
 روز جهانی اهدای خون به مناسبت تولد پروفسور “لنداشتاینر” کاشف گروه‌های خون و برنده جایزه نوبل از سال ۲۰۰۴ میلادی (۱۳۸۳) ژوئن به‌عنوان روز جهانی اهداکنندگان نام‌گذاری شده است و سازمان بهداشت جهانی هرساله یک موضوع و شعار برای برگزاری پویش‌های متخلف گرامیداشت روز جهانی اهدای خون، پیشنهاد می‌دهد.
 
 هدف از برگزاری پویش‌های گرامیداشت این روز در جهان، بزرگداشت اهداکنندگان خون، ترویج اهدای خون سالم، حمایت از اهدای خون کاملاً داوطلبانه و بدون چشمداشت است، شعار امسال سازمان بهداشت جهانی در روز جهانی اهدای خون «ما هستیم؛ چون شما خون اهدا می‌کنید» است.

انتهای خبر

لینک کوتاه

برچسب ها

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

5 × سه =