• تاریخ انتشار : یکشنبه 7 مرداد 1403 - 2:44
  • کد خبر : 2440
  • چاپ خبر
بوکان
هم‌زمان با وضعیّت بحرانی در شیخلر؛

 توقف احداث سایت پسماند در قرمیش

هم‌زمان با وضعیّت بحرانی در شیخلر و ایجاد آلودگی های گسترده زیست‌محیطی شهرداری عملا ساخت احداث سایت جدید پسماند زباله در قرمیش را متوقف کرد.

 به گزارش خبرنگار سرویس اجتماعی بوکان‌هه‌وال؛ چند ماه اخیر و پس از بحرانی شدن وضعیت در سایت پسماند شیخلر و آتش‌سوزی‌های مکرر ناشی از گاز متان در این مکان، با پیگیری‌های دادستان، فرماندار و رئیس اداره محیط‌زیست بوکان شهرداری عملیات احداث سایت جدید را در قرمیش آغاز کرد.
 
 هرچند پیش‌تر، شهرداری و شورای شهر بوکان با نادیده‌گرفتن وضعیت آلودگی هوا و مخاطرات زیست‌محیطی سایت شیخلر، مدت‌ها از مسئولیت آماده‌سازی سایت جدید شانه خالی می‌کردند.
 
اما پیگیری‌های مکرر فرماندار در نهایت اتمامِ‌حجت دادستان را در پی داشت و شهرداری مجبور به آغاز عملیات عمرانی در قرمیش شد.
 
 اکنون در حالی شهرداری کارهای عمرانی همچون احداث و خاکبرداری راه دسترسی و حفر چاله برای فنس کشی را انجام داده و به گفته منابع مطلع، حجم ریالی این کارها نزدیک به یک میلیارد تومان است، عملیات احداث سایت جدید از سوی شهرداری به بهانه جنس خاک محل، کاملاً متوقف شده است.
 
 این در حالی است که فرماندار بوکان روز دوشنبه هفته گذشته و در جلسه کمیته برنامه ریزی شهرستان با گلایه و انتقاد از شهرداری در خصوص پیگیری ساخت و احداث پُل جدید پسماند شهری در قرمیش این پروژه را کاملاً متوقف شده دانست.
 
 خشایار صنعتی افزود: شهرداری عملاً ساخت سایت جدید پسماند را در قرمیش با اینکه کار مطالعاتی آن نیز به اتمام رسانده متوقف کرده و هیچ برنامه ای نیز برای ساماندهی سایت شیخلر ندارد.
 
 بر اساس گفته منابع مطلع شهرداری در حالی که با هزینه بالای یک میلیارد تومانی کار تحقیقاتی سایت قرمیش را انجا و به تأیید رسانده امروز مدعی وجود یک سنگ در بستر زیرین سایت شده که هزینه برداشت آن بالغ بر ۴۰ میلیارد تومان برآورد می‌شود.
 
 حال آیا کار مطالعاتی این سایت توسط چه اشخاصی صدرت گرفته جای خود دارد اما به گفته فرماندار بوکان با نصف پول ادعای شهرداری می‌توان یک سوم زمین‌های دیم قرمیش را خریداری کرد.
 
 حال چگونه و به چه صورت شهرداری این ادعا را مطرح می‌کند باید نهادهای نظارتی پای کار بیایند و دلیل این ادعاها به مردم اطلاع رسانی شود.
 
 حال با این وضعیت از نهادهای متولی، دادستان بوکان و اداره کل بازرسی آذربایجان غربی انتظار می‌رود ضمن ورود به این موضوع و تلاش برای تضییع احتمالی بیت المال، با انجام تحقیقات مشخص کنند که اولاً چگونه شهرداری بوکان قبل از سنجش نوع خاک محل، نزدیک به یک میلیارد تومان در سایت شیخلر هزینه کرده است.
 
  دوماً سال ١٣٩٢ چگونه یک شرکت مشاور در ازای دریافت بودجه ای قابل توجه از شهرداری، وضعیت سایت قرمیش را برسی و جنس خاک آن را شن و ماسه و مورد تائید اعلام کرده است.
 
 روز گذشته نیز یکی از قضات بوکان در حکمی دستور پلمپ سایت شیخلر در ۶ ماه آینده را صادر کرد، حال اینکه شهرداری طی این مدت زمان چه اقداماتی را در حوزه پسماند انجام می‌دهد جای بسی بحث دارد.
 
 بی‌تردید اقدامات پوپولیستی شهرداری و شورای شهر در حوزه پسماند شهری دیگر برای مردم نخ‌نما شده و آلودگی این سایت وضعیت محیط‌زیستی و سلامت مردم را در وضعیت هشدار قرار داده است.
 
 امید است مدیدان، نهادهای متولی، سازمان‌های نظارت کننده بر عملکرد شهردار و شورا به این مهم ورودی جدی داشته باشند و تا حصول نتیجه آن را پیگیری و در نهایت موارد یافت شده و خاطیان را به مردم معرفی نمایند.

امتهای خبر

لینک کوتاه

برچسب ها

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

5 × 2 =