• تاریخ انتشار : پنجشنبه 6 اردیبهشت 1403 - 0:39
  • کد خبر : 1501
  • چاپ خبر
بوکان
با افتتاح فاز اول شهرک صنوف آلاینده؛

سکوت آهن، تیشه و چکش در خیابان های بوکان

با افتتاح فاز اول شهرک صنوف آلاینده در بوکان طی نیمه اول سال جاری، سکوت آهن، تیشه و چکش در خیابان های بوکان جاودانه خواهد شد

به گزارش خبرنگار سرویس اقتصادی بوکان‌هه‌وال؛ امروز با گسترش جوامع شهری، نیاز به صنوف مختلف به‌عنوان تأمین‌کننده بخشی اعظمی از نیازها روزبه‌روز در حال افزایش است.
 
 طی نیم‌قرن گذشته، بسیاری از کارهای روزمره در جوامع، بر اساس وجود صنف‌های مختلف تأمین می‌شود که دسترسی آسان به این اصناف در چند دهه گذشته و با افزایش جمعیت شهرها به یکی از چالش‌های جدید مدیریت شهری تبدیل شده است.
 
 هر چند بسیاری از اصناف به‌واسطه ایجاد مشکلات عدیده سمعی و بصری که امنیت روانی و سلامت جامعه را هدف قرار داده بودند لازم بود در مدیریت جدید شهری تجمیع و به خارج از مناطق مسکونی هدایت شود برای همین ایده ساخت شهرک‌ها به‌ویژه برای صنوف مزاحم و آلاینده به یکی از مهم‌ترین برنامه‌های مدیریت شهرها تبدیل شد.
 
 امروزه شهرک‌ها و مجتمع‌های صنوف آلاینده در بسیاری از شهرهای ایران ایجاد شده که جدای از دسترسی آسان سبب ارتقای سلامت جامعه، همچنین زیباسازی مبلمان شهری و در نهایت کاهش اجاره‌ها در سطح شهرها شده است.
 
 هرچند در بعضی از شهرهای کشور تأسیس و ایجاد شهرک‌های مختلف صنوف آلاینده به دلایل مختلفی همچون، قوانین دست‌وپاگیر و کاغذبازی‌های اداری در نهایت به نصب تنها یک تابلو و یا چند ستون بتونی ختم شد.
 
 شهر بوکان در جنوب آذربایجان غربی با جمعیتی ۲۰۰ هزارنفری توانسته نام خود را در بخش کارگاه‌های کوچک صنعتی از قبیل مکانیکی، صافکاری و اتاق‌سازی در سطح کشور پر آوازه کند.
 
 امروز با عبور از خیابان‌ها و معابر درون‌شهری بوکان به‌خوبی می‌توان صنعتی بودن آن را دید، تا جایی که بر اساس آخرین آمار اتاق اصناف بیش از یک هزار مغازه سطح شهر به صنوف صنعتی اختصاص‌داده‌شده است.
 
 هرچند به‌واسطه پراکندگی این مشاغل در سطح شهر اکنون این کارگاه‌ها در زمره صنوف مزاحم و آلاینده به شمار می‌آیند و این مهم احداث و اتمام شهرک تجمیعی صنوف آلاینده را در این شهر به‌عنوان یک ضرورت غیرقابل‌انکار پیشروی مدیران و مسئولان شهرستان قرار داده است.
 
 اکنون بیش از ۱۰ سال از کلنگ‌زنی مجتمع صنوف آلاینده بوکان می‌گذرد؛ اما بعد از یک دهه با پیشرفتی لاک‌پشتی در حال اجرا است.
 
 طی ۱۰ سال گذشته بارها سهام‌داران این مجتمع نصبت به بی‌توجهی مدیران شهرستانی در راستای حمایت مالی و امکانات زیرساختی این پروژه معترض بودند.
 
 در همین راستا بهمن کردی عضو هیئت‌مدیره مجتمع صنوف آلاینده ژینگه پاریز در گفتگو با خبرنگار بوکان‌هه‌وال یکی از مهم‌ترین چالش‌های احداث شهرک را عدم همراهی بعضی از دستگاهی متولی در شهرستان و استان اعلام کرد و گفت: متأسفانه دستگاهای متولی بر این عقیده هستند که پروژه احداث صنوف آلاینده کاملاً شخصی است درحالی‌که ساخت این پروژه به امضای هیئت وزیران رسیده است.
 
 وی ادامه داد: ساخت شهرک از سال ۹۶ کلید خورد؛ ولی متأسفانه به دلایل مختلف از جمله عدم اجرای وعده‌های بانکی تنها بعد از یک سال فعالیت متوقف شد.
 
 کردی ادامه داد: از سال ۴۰۲ با شروع به کار هیئت‌مدیره جدید فعالیت دوباره احداث شهرک ازسرگرفته شد و تا کنون ادامه دارد.
 
 این عضو هیئت‌مدیره شرکت ژینگه پاریز عنوان کرد: طی دو سال گذشته قرارداد ساخت ۹ هزار مترمربع اسکلت‌بندی با پیمانکار پروژه امضا شد.

وی تصریح کرد: خوشبختانه اکنون موفق شدیم بیش از ۱۵ هزار مترمکعب اسکلت بتونی و سازه بنایی طبق استانداردهای بین‌المللی در شهرک احداث کنیم.
 
 بهمن کردی ادامه داد: تا پایان سال ۴۰۳ گام اول پروژه که بیش از ۶ هزار مترمربع دارای سند ثبتی می‌باشد به بهره‌برداری خواهد رسید.
 
 وی گفت: متأسفانه ۱۰ هزار متر این مجتمع بدون سند بود که اقدامات ثبتی شدن آن انجام‌گرفته و امید است با حمایت‌های فرماندار شاهد ثبت قانونی آن به نام صنوف آلاینده باشیم.
 
 این عضو هیئت‌مدیره شرکت ژینگه پاریز بوکان بیان کرد: شرکت مذکور بعد از اتمام برای پنج هزار نفر اشتغال مستقیم ایجاد می‌کند که نی تواند تأثیر بسیار مهمی بر اقتصاد و معیشت این شهرستان داشته باشد.
 
 کردی عنوان کرد: شرکت ژینگه پاریز تا کنون هیچ‌گونه اعتباری از بانک‌ها دریافت نکرده است؛ زیرا شرایط دریافت تسهیلات بسیار زنان بر و اصلاً غیر قابل دریافت می‌باشد.
 
 وی افزود: خط انتقال آب مجتمع به پایان رسیده است؛ اما متأسفانه تاکنون هیچ اقدامی برای احداث مخزن آن نشده که علاوه بر آب شهرک چهار روستای نزدیک را نیز همچون ایستگاه برق تأمین خواهد کرد.
 
 بی شک ادارات مختلفی همچون صنعت، معدن و تجارت، جهاد، شهرداری، آبفا، برق و گاز در تسریع احداث این پروژه مهم اشتغال‌زایی و امنیت سلامت سهیم هستند.
 
 در این باره رئیس اداره صنعت معدن و تجارت به خبرنگار ما گفت: بی‌تردید ما از احداث چنین پروژه‌ای حمایت می‌کنیم هرچند مشکلاتی در متراژ آن به وجود آمده که امید است شاهد حل آنان باشیم.
 
 نامجو افزود: مدیریت شهرستان تمام توان خود را برای حل مشکلات این پروژه انجام خواهد داد هرچند باید موانع قانونی آن احصا و برطرف شود.
 
 جدای از صنعت و معدن، جهاد کشاورزی نیز به‌عنوان متولی اسناد ثبتی در زمین‌های غیر محدوده پای‌کار آمده تا مشکل این شهرک برطرف شود.
 
 رئیس اداره جهاد کشاورزی بوکان در همین رابطه به خبرنگار ما گفت: ۱۹۰ هزار متر مربع این شهرک بدون سند می‌باشد که برای تسهیل در کار، پرونده آن به کمیسیون زیربنایی استان ارسال و خوشبختانه بیش از ۹۰ درصد این مشکل حل شده است.
 
 امینی خواه افزود: امیدواریم با ارجاع پرونده به کمیسیون تقویم تا یک ماه آینده شاهد ثبتی شدن کل استاد شهرک ژینگه پاریز باشیم.
 
 بی‌تردید احداث چنین شهرک‌های جدای از حوزه روانی جامعه، سبب اشتغال‌زایی، کاهش اجاره‌بها، تسهیل در اقدامات و کمک به زیباسازی مبلمان شهری خواهد شد که امید است مدیران و متولیان امر همراه با هیئت‌مدیره در رفع چالش‌های این مجتمع تلاش کنند

لینک کوتاه

برچسب ها

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

هجده − شش =