• تاریخ انتشار : پنجشنبه 27 اردیبهشت 1403 - 0:38
  • کد خبر : 1813
  • چاپ خبر
بوکان
یادداشت؛

اشک مادران، بیخیالی مسئولان

با ترک فعل مسئولان شهرستانی و استانی در استاندارد سازی راه های مواصلاتی بوکانی طی سال‌های گذشته و به علت سوانح رانندگی اشک صدها مادر دل سوخته در چشمان خشکید.

یادداشت؛ جاده‌ها شاه‌رگ‌های حیاتی پیشرفت و توسعه هستند؛ اما هر از چند گاهی و به دلایل متعدد به عاملی برای گرفتن جان انسان‌ها یا همان خالقان خود تبدیل می‌شوند.
جاده‌های مواصلاتی بوکان اما برخلاف دیگر راه‌ها که هرازچندگاهی به مکانی برای مرگ انسان‌ها تبدیل می‌شوند هر روزه خانواده‌های بسیاری را داغدار می‌کنند.

همین شب گذشته بود که یک خانواده سه‌نفره بوکانی در مسیر بوکان به سقز به علت حادثه رانندگی جان خود را از دست دادند و چندین خانواده را داغدار کردند.

هرچند این حادثه در حوزه استحفاظی بوکان قرار نداشت، اما آمارها نشان می‌دهند که جاده‌های بوکان تنها طی دوماهه اول سال جاری ۹ کشته و ۲۲ مصدوم به خود دیده‌اند که این داده‌ها جدای از دخیل بودن عوامل انسانی و خودروی نشان از بی‌توجهی و کم‌کاری مدیران و دستگاه‌های متولی در دو استان آذربایجان غربی و کردستان است.

هرچند بر اساس داده‌های موثق در ۷۰ درصد از تصادفات بین جاده‌ای شهرستان عوامل انسانی پیشتاز است؛ اما نباید این مهم را فراموش کرد که اگر جاده‌ها استاندارد بودند شاید هیچ‌گاه چنین آماری سر تیتر رسانه‌ها نمی‌شود.

هر مرگ جاده‌ای جدای از ایجاد چالش‌ها و مشکلات عدیده اجتماعی میلیاردها تومان نیز هزینه بر روی دست مسئولان می‌گذارد که با این هزینه می‌شود که راه‌های مواصلاتی بوکان را چهاربانده کرد.

کم‌کاری نمایندگان ادوار مجلس شورای اسلامی در شهرهای بوکان، سقز، مهاباد و شاهین‌دژ، استانداران دو استان آذربایجان غربی و کردستان طی ۲۰ سال گذشته، مدیران کل ادارات راه در هر دو استان و در انتها فرمانداران این شهرستان‌ها تماماً در ایجاد چنین حوادثی مشهود است و بایستی در برابر خانواده‌های داغدیده پاسخگو باشند.

مدیرانی که طی مدیریت آنها در حوزه راه‌های مواصلاتی شهر خود به بوکان و بلعکس حتی یک متر استانداردسازی انجام نداده و تنها با دادن وعده وعیدهای مختلف این چالش را از سرخود باز کردند.

با نگاهی کوتاه به جاده‌های غیرمرتبط با بوکان می‌بینیم که اقدامات بسیار قابل‌توجهی در همین شهرستان‌ها صورت‌گرفته است.

بی‌تردید ترک فعل مدیران در این حوادث کاملاً مشهود است پس‌نیاز می‌باشد دادستان‌های مراکز دو استان آذربایجان غربی و کردستان به‌عنوان مدعی‌العموم برای مسئولینی و پیمانکارانی که در طی چند دهه هنوز نتوانستند این جاده‌ها را استانداردسازی کنند موظف به پاسخگویی در برابر مردم نمایند.

ترک فعل، خیانت‌درامانت، عدم استفاده از بودجه‌های دولتی مدیران متولی در حوزه راه‌های مواصلاتی بوکان در خود شهرستان، شهرهای هموار و مسئولان بالادستی کاملاً مشهود می‌باشد، پس لازم است دستگاه قضا در راستای حمایت از حقوق شهروندی و همچنین بیت‌المال پای‌کار آید و مسئولان را موظف به پاسخگوی نماید.

استانداردسازی جاده‌های مواصلاتی بوکان به‌عنوان شاه‌رگ حیاتی و ترانزیتی شمال غرب به غرب و جنوب کشور یک مطالبه عمومی است و مدیران و مسئولان نقطه پرگار این دادخواست‌ها از سوی شهروندان می‌باشند.

لازم است در دوره جدید مدیریت شهری که تا یک ماه آینده و با آغاز مجلس سیزدهم آغاز می‌شود، شاهد تغییر رویکرد در حوزه راه‌های بوکان باشیم تا دیگر با چنین فراوانی شاهد مادران و پدران داغدیده و فرزندان بی ولی نباشیم.

آذرخش بوکانی

انتهای یادداشت

لینک کوتاه

برچسب ها

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

15 + 2 =